<<< повернутися | обговорити на форумі >>

              ДЕРЖАВНА КОМIСIЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКIВ
                    ФIНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ

                    Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я

                         28.08.2003  N 42

                                      Зареєстровано в Мiнiстерствi
                                      юстицiї України
                                      17 вересня 2003 р.
                                      за N 817/8138


                    Про затвердження Положення
               про заходи впливу Державної комiсiї
          з регулювання ринкiв фiнансових послуг України


     Вiдповiдно до частини другої статтi 39  Закону  України  "Про
фiнансовi   послуги  та  державне  регулювання  ринкiв  фiнансових
послуг" ( 2664-14 ) та пiдпункту 2 пункту 6 Положення про Державну
комiсiю  з  регулювання  ринкiв  фiнансових послуг,  затвердженого
Указом Президента  України  вiд  4  квiтня   2003   року   N   292
( 292/2003 ), з метою визначення заходiв впливу Державна комiсiя з
регулювання ринкiв        фiнансових        послуг         України
П О С Т А Н О В И Л А:

     1. Затвердити Положення про заходи впливу Державної комiсiї з
регулювання ринкiв фiнансових послуг України (додається).

     2. Юридичному   управлiнню   (Ткаченко   Д.В.)   подати    це
розпорядження   до  Мiнiстерства  юстицiї  України  для  державної
реєстрацiї.

     3. Вiддiлу  взаємодiї  iз  засобами  масової  iнформацiї   та
зв'язкiв  з громадськiстю (Нагорняк М.В.) у десятиденний строк вiд
дня  державної  реєстрацiї  цього  розпорядження  у   Мiнiстерствi
юстицiї України вжити заходiв щодо його оприлюднення.

 Голова Комiсiї                                           В.Суслов

                                   Протокол N 12 засiдання Комiсiї
                                   вiд 28 серпня 2003 року


                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Розпорядження Державної
                                      комiсiї з регулювання ринкiв
                                      фiнансових послуг України
                                      28.08.2003  N 42

                                      Зареєстровано в Мiнiстерствi
                                      юстицiї України
                                      17 вересня 2003 р.
                                      за N 817/8138


                            ПОЛОЖЕННЯ
        про заходи впливу Державної комiсiї з регулювання
                 ринкiв фiнансових послуг України


     Положення про заходи впливу Державної комiсiї  з  регулювання
ринкiв  фiнансових  послуг  України  (далi - Положення) розроблене
вiдповiдно до Законiв України "Про фiнансовi послуги  та  державне
регулювання   ринкiв   фiнансових   послуг"   (  2664-14  ),  "Про
страхування" ( 85/96-ВР ),  "Про кредитнi спiлки" ( 2908-14  )  та
Положення  про  Державну  комiсiю  з регулювання ринкiв фiнансових
послуг України,  затвердженого  Указом  Президента   України   вiд
4 квiтня 2003 року N 292 ( 292/2003 ),  з метою визначення заходiв
впливу, якi застосовуються Державною комiсiєю з регулювання ринкiв
фiнансових послуг України (далi - Комiсiя).

                      1. Загальнi положення

     1.1. У   цьому   Положеннi   термiни  використовуються  в  їх
значеннях вiдповiдно до статтi 1  Закону  України  "Про  фiнансовi
послуги та   державне   регулювання   ринкiв   фiнансових  послуг"
( 2664-14 ).

     1.2. Комiсiя обирає i  застосовує  заходи  впливу  на  основi
аналiзу   даних   та  iнформацiї  стосовно  порушення,  враховуючи
наслiдки порушення та наслiдки застосування таких заходiв. Данi та
iнформацiя про ознаки порушення може мiститися у:
     1) матерiалах,   отриманих    за    результатами    перевiрок
(iнспектування), проведених Комiсiєю;
     2) звiтних документах, якi подаються до Комiсiї;
     3) повiдомленнях, отриманих вiд органiв державної влади;
     4) повiдомленнях,  отриманих  вiд  мiжнародних   органiзацiй,
iноземних органiв державної влади, неурядових органiзацiй;
     5) заявах (скаргах, зверненнях), отриманих вiд фiзичних осiб;
     6) повiдомленнях, отриманих вiд юридичних осiб;
     7) повiдомленнях, опублiкованих у пресi;
     8) iнших джерелах.

     1.3. При  застосуваннi  заходiв впливу враховуються обставини
вчинення порушення та його наслiдки.

     1.4. Рiшення про застосування заходiв впливу  приймається  за
результатами розгляду справи про порушення законодавства.

     1.5. Заходи  впливу  можуть бути застосованi не пiзнiше трьох
рокiв з дня вчинення порушення,  а при порушеннi,  що триває -  не
пiзнiше трьох рокiв з дня його виявлення.

                         2. Заходи впливу

     2.1. Заходи  впливу  застосовуються  до фiнансових установ та
iнших суб'єктiв  пiдприємницької  дiяльностi,  якi  вiдповiдно  до
закону  мають  право  здiйснювати  дiяльнiсть з надання фiнансових
послуг (далi - Особи) i в дiях або бездiяльностi яких  установлено
порушення законодавства.

     2.2. Комiсiя може застосовувати такi заходи впливу:
     1) зобов'язати   порушника   вжити   заходiв   для   усунення
порушення;
     2) вимагати   скликання   позачергових    зборiв    учасникiв
фiнансової установи;
     3) накладати штрафи вiдповiдно до закону;
     4) тимчасово  зупиняти  або  анулювати лiцензiю на здiйснення
дiяльностi з надання фiнансових послуг;
     5) вiдсторонювати   керiвництво   вiд  управлiння  фiнансовою
установою та призначати тимчасову адмiнiстрацiю;
     6) затверджувати  план  вiдновлення  фiнансової  стабiльностi
фiнансової установи;
     7) порушувати питання про лiквiдацiю установи.

         3. Повноваження щодо застосування заходiв впливу

     3.1. Вiд iменi Комiсiї справи про порушення законодавства,  у
межах  компетенцiї,  розглядають  Голова  та   заступники   Голови
Комiсiї,   директори  наглядових  департаментiв,  а  також  голови
територiальних управлiнь.
     Рiшення про  зупинення,  обмеження,  анулювання  лiцензiї  на
здiйснення дiяльностi з надання  певного  виду  фiнансових  послуг
схвалюється Комiсiєю як колегiальним органом.
     Рiшення про   застосування   заходу   впливу,   передбаченого
пiдпунктом  5 пункту 2.2 цього Положення,  належить до компетенцiї
Комiсiї як колегiального органу.

     3.2. Якщо  в  ходi  розгляду  справи   буде   з'ясовано,   що
застосування  заходiв впливу не належить до компетенцiї особи,  що
розглядає справу,  ця посадова  особа  зобов'язана  передати  таку
справу  для  розгляду  уповноваженiй  посадовiй особi  Комiсiї або
Комiсiї як  колегiальному  органу  в  п'ятиденний  термiн.  Голови
територiальних    управлiнь   передають   справи   про   порушення
законодавства директорам вiдповiдних наглядових департаментiв.

     3.3. Адмiнiстративнi  стягнення  за  порушення,   передбаченi
частинами  1-3  статтi 43 Закону України "Про фiнансовi послуги та
державне  регулювання  ринкiв  фiнансових  послуг"  (  2664-14  ),
накладаються   Головою  Комiсiї,  його  заступниками,  директорами
наглядових  департаментiв,   головами   територiальних   управлiнь
вiдповiдно до їх компетенцiї.

       4. Зобов'язання порушника вжити заходiв для усунення
                            порушення

     4.1. Зобов'язання  порушника  вжити  заходiв   для   усунення
порушення  - це письмове розпорядження (припис),  що направляється
особi для усунення виявлених порушень законодавства у визначений у
ньому строк.

     4.2. У розпорядженнi (приписi) мають бути:
     1) найменування  особи,  якiй   направляється   розпорядження
(припис);
     2) мiсцезнаходження особи;
     3) норма законодавства, яку порушено;
     4) змiст виявленого Комiсiєю порушення;
     5) посилання  на  дату  i  номер  акта,  в  якому зафiксовано
порушення;
     6) строк усунення порушення та повiдомлення про це Комiсiї;
     7) дата та номер розпорядження (припису);
     8) посада та прiзвище особи, яка його пiдписала;
     9) вiдбиток гербової печатки.

     4.3. Пiсля  виконання  вимог  розпорядження  (припису)  особа
зобов'язана  письмово  повiдомити  Комiсiю  у  визначений у такому
розпорядженнi (приписi) строк (термiн).

     4.4. Невиконання вимог розпорядження  (припису)  є  пiдставою
для   застосування  у  визначених  законодавством  випадках  iнших
заходiв впливу.

             5. Вимога скликання позачергових зборiв
                  учасникiв фiнансової установи

     5.1. Вимога  скликати  позачерговi збори учасникiв фiнансової
установи - це письмове розпорядження,  що  направляється  з  метою
попередження  загрози  невиконання зобов'язань фiнансової установи
перед її учасниками, клiєнтами або третiми особами у разi невжиття
необхiдних заходiв для усунення такої загрози з боку iнших органiв
управлiння  фiнансової  установи.  Вимога  оформляється  у   формi
постанови.

     5.2. У постановi мають бути вказанi:
     1) найменування особи, якiй направляється постанова;
     2) мiсцезнаходження особи;
     3) норма законодавства, яку порушено;
     4) змiст виявленого Комiсiєю порушення та заходи впливу,  якi
застосовувалися ранiше;
     5) посилання  на  дату  i  номер  акта,  в  якому зафiксовано
порушення;
     6) дата та номер постанови;
     7) посада та прiзвище особи, яка його пiдписала;
     8) вiдбиток гербової печатки.

     5.3. Фiнансова    установа,   яка   отримала   таку   вимогу,
зобов'язана надiслати до  Комiсiї  iнформацiю  про  результати  її
розгляду  не  пiзнiше  п'ятнадцятиденного  строку  з дня отримання
вимоги iз зазначенням дати скликання позачергових зборiв.

                      6. Накладення штрафiв

     6.1. Штрафна санкцiя (штраф) - плата у фiксованiй  сумi,  але
не  бiльше  одного  вiдсотка  вiд  розмiру  статутного  (пайового)
капiталу юридичної особи - суб'єкта пiдприємницької дiяльностi, що
вчинила порушення.

     6.2. Рiшення  про  накладення  штрафних санкцiй приймається у
виглядi постанови, в якiй вказуються:
     1) найменування особи;
     2) мiсцезнаходження особи;
     3) норма законодавства, яку порушено;
     4) змiст виявленого Комiсiєю порушення;
     5) посилання  на  дату  i  номер  акта,  в  якому зафiксовано
порушення;
     6) дата та номер постанови;
     7) термiн добровiльної сплати штрафу та банкiвський  рахунок,
на який повинна бути переведена вiдповiдна сума;
     8) посада та прiзвище особи, яка пiдписала постанову;
     9) вiдбиток гербової печатки.

     6.3. У разi несплати штрафу у строк, передбачений постановою,
у  добровiльному  порядку,  вiн  стягується  Комiсiєю  в  судовому
порядку.

          7. Тимчасове зупинення або анулювання лiцензiї
       на здiйснення дiяльностi з надання фiнансових послуг

     7.1. Зупинення  дiї   лiцензiї   -   це   рiшення   директора
департаменту Комiсiї, вiдповiдно до його компетенцiї, про заборону
укладати договори  з  вiдповiдними  категорiями  учасникiв  ринкiв
фiнансових   послуг   щодо  зазначеного  в  рiшеннi  виду  (видiв)
фiнансових послуг з можливiстю подальшого зняття такої заборони.
     Ця заборона  не  розповсюджується  на виконання вже укладених
договорiв.

     7.2. Анулювання лiцензiї - це рiшення директора  департаменту
Комiсiї  про  заборону  здiйснення особою вказаного в рiшеннi виду
(видiв) фiнансових послуг  без  права  подальшого  поновлення  дiї
такої лiцензiї.

     7.3. Рiшення  про  зупинення  дiї  лiцензiї або її анулювання
може  бути  прийняте  виключно  пiсля  невиконання  особою  ранiше
наданого розпорядження (припису).
     У рiшеннi мають бути зазначенi:
     1) найменування особи;
     2) мiсцезнаходження (мiсце проживання) особи;
     3) змiст виявленого Комiсiєю порушення;
     4) норма законодавства, яку порушено;
     5) посилання  на  дату  i  номер  акта,  в  якому зафiксовано
порушення;
     6) посилання  на ранiше направлене розпорядження (припис) про
усунення порушення;
     7) дата та номер рiшення;
     8) посада та прiзвище особи, яка його пiдписала;
     9) вiдбиток гербової печатки.

     7.4. Рiшення   директора   департаменту   про  зупинення  дiї
лiцензiї  або  її  анулювання,   прийняте   вiдповiдно   до   його
компетенцiї,  має  бути схваленим Комiсiєю протягом десяти робочих
днiв,  починаючи з дня його винесення.  У разi,  коли таке рiшення
директора  департаменту  не  буде  схвалене  Комiсiєю у визначений
строк, воно пiдлягає скасуванню директором департаменту.

     7.5. Рiшення про зупинення дiї  лiцензiї  або  її  анулювання
набирає  чинностi  з  дня  його схвалення Комiсiєю як колегiальним
органом.

     7.6. Директор наглядового департаменту,  вiдповiдно  до  його
компетенцiї,  може  прийняти  рiшення про поновлення дiї лiцензiї,
якщо були усуненi порушення, якi стали пiдставою для обмеження або
зупинення  дiї лiцензiї.  Таке рiшення набирає чинностi з дня його
схвалення Комiсiєю як колегiальним органом.

      8. Вiдсторонення керiвництва вiд управлiння фiнансовою
        установою та призначення тимчасової адмiнiстрацiї

     8.1. Вiдсторонення   керiвництва  вiд  управлiння  фiнансовою
установою та  призначення  тимчасової  адмiнiстрацiї  -  це  захiд
впливу,   який   застосовується   з   метою  попередження  загрози
невиконання зобов'язань фiнансової установи перед  її  учасниками,
клiєнтами  або  третiми  особами у разi неможливостi (нездатностi)
вжити заходiв,  необхiдних для уникнення  такої  загрози,  з  боку
органiв управлiння фiнансової установи.
     Комiсiя має   право   призначити   тимчасову    адмiнiстрацiю
фiнансової  установи,  дiяльнiсть  якої  лiцензується Комiсiєю,  у
разi:
     1) систематичних порушень фiнансовою установою законних вимог
Комiсiї;
     2) якщо  фiнансова  установа  протягом  30  робочих  днiв  не
виконує 10 i бiльше вiдсоткiв своїх прострочених зобов'язань;
     3) арешту  або  набрання  законної сили обвинувальним вироком
щодо злочинних дiянь керiвникiв фiнансової установи;
     4) вчинення   фiнансовою   установою  дiй  щодо  приховування
рахункiв, будь-яких активiв, реєстрiв, звiтiв, документiв;
     5) необгрунтованої  вiдмови  фiнансової  установи  в  наданнi
документiв  чи  iнформацiї,  передбачених  законом,  уповноваженим
особам Комiсiї;
     6) наявностi публiчного конфлiкту  в  керiвництвi  фiнансової
установи;
     7) наявностi клопотання фiнансової установи  про  призначення
тимчасової адмiнiстрацiї.

     8.2. Тимчасова  адмiнiстрацiя  приступає  до  виконання своїх
обов'язкiв негайно пiсля прийняття рiшення про її призначення.

     8.3. Рiшення  Комiсiї  щодо  застосування  заходiв  впливу  у
виглядi   призначення   тимчасової   адмiнiстрацiї   є  виконавчим
документом.

     8.4. Функцiї тимчасової адмiнiстрацiї  виконують  особи,  якi
призначаються Комiсiєю. Тимчасовим адмiнiстратором може бути:
     1) юридична особа,  яка здiйснює професiйну  дiяльнiсть  щодо
тимчасової адмiнiстрацiї фiнансових установ, надання аудиторських,
юридичних  або  консультацiйних  послуг  з  питань  функцiонування
ринкiв  фiнансових  послуг  i  має  не  менше трьох працiвникiв iз
сертифiкатом Уповноваженого органу на право здiйснення  тимчасової
адмiнiстрацiї фiнансової установи;
     2) незалежний експерт (за договором);
     3) службовець Комiсiї.

     8.5. До  участi  в тимчасовiй адмiнiстрацiї допускаються лише
особи, якi мають сертифiкат Комiсiї на право здiйснення тимчасової
адмiнiстрацiї  фiнансової установи,  високi професiйнi та моральнi
якостi, бездоганну дiлову репутацiю, економiчну чи юридичну освiту
та   досвiд,   необхiдний   для   виконання   функцiй  тимчасового
адмiнiстратора.

     8.6. Комiсiя має право в будь-який момент усунути тимчасового
адмiнiстратора  вiд  виконання  обов'язкiв  у разi невiдповiдностi
його дiяльностi вимогам, установленим Законом.

     8.7. Тимчасовим адмiнiстратором не може бути особа, яка:
     1) є  кредитором,  пов'язаною особою або учасником фiнансової
установи;
     2) має  судимiсть,  не  погашену  i  не зняту у встановленому
законом порядку, або є обвинуваченою в кримiнальнiй справi;
     3) не  виконала  своїх зобов'язань перед будь-якою фiнансовою
установою.

     8.8. Тимчасовому адмiнiстратору заборонено:
     1) здiйснювати  дiяльнiсть  за наявностi конфлiкту iнтересiв,
за винятком випадкiв,  коли про  це  повiдомлено  Комiсiю  i  вона
дозволяє продовжити роботу;
     2) приймати  прямо  або  опосередковано   будь-якi   послуги,
подарунки та iншi цiнностi вiд осiб,  заiнтересованих у здiйсненнi
будь-яких дiй, пов'язаних з призначенням тимчасової адмiнiстрацiї;
     3) використовувати  або дозволяти використовувати майно,  яке
тимчасовий адмiнiстратор має право контролювати, у своїх iнтересах
або в iнтересах третiх осiб;
     4) приймати зобов'язання вiд iменi Комiсiї без її  письмового
дозволу;
     5) розголошувати службову iнформацiю,  якщо це не пов'язано з
виконанням функцiй тимчасового адмiнiстратора.

     8.9. Рiшення  про  вiдсторонення  керiвництва  вiд управлiння
фiнансовою  установою  та  призначення  тимчасової   адмiнiстрацiї
приймається Комiсiєю як колегiальним органом у формi розпорядження
за поданням директора вiдповiдного департаменту.

     8.10. У розпорядженнi мають бути зазначенi:
     1) найменування особи;
     2) мiсцезнаходження особи;
     3) пiдстава застосування даного заходу впливу;
     4) норма законодавства, яку порушено фiнансовою установою;
     5) прiзвище,   iм'я,   по   батьковi   керiвника   тимчасової
адмiнiстрацiї;
     6) дата та номер розпорядження;
     7) пiдпис Голови або виконуючого обов'язки Голови Комiсiї;
     8) вiдбиток гербової печатки.

           9. Затвердження плану вiдновлення фiнансової
                 стабiльностi фiнансової установи

     9.1. Затвердження плану вiдновлення фiнансової стабiльностi -
це  рiшення  директора  департаменту  про  затвердження  комплексу
заходiв,  спрямованих на оздоровлення фiнансового стану фiнансової
установи.
     План вiдновлення фiнансової стабiльностi повинен мiстити:
     1) проведення  комплексної  перевiрки фiнансово-господарської
дiяльностi  фiнансової  установи,  у   тому   числi   аудиторської
перевiрки;
     2) встановлення   обмеження   на   вiльне   користування   та
розпорядження майном;
     3) встановлення   обов'язкового   для    виконання    графiка
здiйснення розрахункiв iз споживачами фiнансових послуг.

     9.2. Рiшення про проведення санацiї повинно мiстити:
     1) найменування фiнансової установи  та  її  iдентифiкацiйний
код;
     2) мiсцезнаходження фiнансової установи;
     3) пiдставу застосування даного заходу впливу;
     4) норму законодавства, яку порушено фiнансовою установою;
     5) призначення   комплексної   перевiрки   та  визначення  її
строкiв;
     6) вказiвку  про  залучення спецiалiстiв,  експертiв та iнших
осiб;
     7) вказiвку  про  повну  або  часткову  заборону користування
майном;
     9) затвердження графiка розрахункiв iз споживачами фiнансових
послуг;
     10) дату та номер рiшення;
     11) прiзвище та пiдпис директора департаменту.

     10. Порушення питання про лiквiдацiю фiнансової установи

     10.1. Порушення питання про  лiквiдацiю  фiнансової  установи
полягає у   зверненнi  Комiсiї  в  передбачених  законом  випадках
(у тому числi в разi заняття дiяльнiстю без  вiдповiдної  лiцензiї
чи   дiяльнiстю,  забороненою  законом)  до  суду  з  позовом  про
лiквiдацiю фiнансової установи.

     10.2. Порушення питання про  лiквiдацiю  фiнансової  установи
може   бути  застосоване  лише  у  разi  систематичного  порушення
фiнансовою установою норм законодавства,  якщо iнше не передбачено
законом.

 Голова Комiсiї                                           В.Суслов


<<< повернутися | обговорити на форумі >>>