ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
_________________________________________________________
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
02 грудня 2004 року м. Київ № 2881
Про тимчасові заходи щодо забезпечення
стабільності діяльності кредитних спілок
З метою забезпечення стабільної діяльності кредитних спілок та захисту інтересів членів кредитних спілок, керуючись положеннями статей 19, 22, 27, 28 і 29 Закону України „Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статтею 26 Закону України „Про кредитні спілки" та пунктами 4 і 5 Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Указом Президента України від 04.04.2003 № 292, Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України (далі - Держфінпослуг) постановила:
Коментар: необхідність прийняття даного Розпорядження зумовлена відносною макроекономічною нестабільністю в Україні та підвищеними інфляційними очікуваннями населення, а також прийняттям Правлінням Національного банку України постанови від 30.11.2004 № 576 „Про тимчасові заходи щодо діяльності банків". Сьогодні за оцінками Держфінпослуг ситуація в більшості кредитних спілок залишається контрольованою та прогнозованою. Дане Розпорядження носить превентивний характер і буде діяти до моменту повної стабілізації і відсутності політичних, економічних та соціальних чинників, що можуть ускладнити діяльність кредитних спілок, в тому числі призвести до підвищеного попиту членів на дострокове розірвання договорів по залученню внесків (вкладів) на депозитні рахунки та повернення додаткових пайових внесків.
1. Зобов'язати кредитні спілки першочергово дотримуватись вимог підпункту 3.3.1 Положення про критерії та фінансові нормативи діяльності кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок (далі - Положення), затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 16.01.2004 № 7 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 03.02.2004 за № 148/8747, в частині дотримання нормативу прибутковості та пунктів 4.1 - 4.2 Положення в частині дотримання нормативів ліквідності.
При цьому протягом строку дії даного розпорядження норматив миттєвої ліквідності визначається як співвідношення суми грошових коштів у касі та на поточних рахунках у банках, з урахуванням можливості отримання таких коштів протягом трьох робочих днів, до суми внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки з невизначеним строком залучення та внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки, за якими отримано заяви про їх дострокове повернення.Коментар:
1. Даний пункт встановлює пріоритетність протягом строку дії Розпорядження дотримання кредитними спілками нормативів прибутковості і ліквідності в порівнянні з іншими фінансовими нормативами. За умови збереження після 1.01.2005 року достатнього рівня макроекономічної та фінансової стабільності пріоритетність, очевидно, буде зміщено на дотримання нормативів достатності капіталу і платоспроможності та формування резерву забезпечення покриття втрат від неповернених позичок.
2. Даний пункт встановлює тимчасовий порядок розрахунку нормативу миттєвої ліквідності, який відрізняється від розрахунку цього нормативу, визначеного пунктом 4.1 Положення. Нагадуємо, що згідно пункту 4.1 Положення норматив миттєвої ліквідності визначається як співвідношення суми грошових коштів у касі та на поточних рахунках у банках до суми внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки з невизначеним строком залучення. Однак, розрахунок, визначений Положенням, не враховує обмеження по роботі кредитних спілок з їх поточними рахунками в банках, що виникли в зв'язку із пунктом 7.8 постанови Правління Національного банку України від 30.11.2004 № 576 „Про тимчасові заходи щодо діяльності банків", а також можливий нестандартний попит з боку членів кредитних спілок на дострокове розірвання договорів про залучення внесків (вкладів) на депозитні рахунки.
2. У разі надходження письмової заяви від члена кредитної спілки щодо повернення додаткового пайового внеску кредитні спілки зобов'язані неухильно дотримуватись підпункту 2.1.3 Положення в частині можливості такого повернення лише за умови дотримання кредитною спілкою нормативів достатності капіталу, визначених у розділі 2 Положення.
Коментар: даний пункт загострює увагу кредитних спілок на безумовному виконанні вимог підпункту 2.1.3 Положення про критерії та фінансові нормативи діяльності кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок (станом на 1.10.2004 було 66 кредитних спілок, що працювали з додатковим пайовим капіталом та не відповідали вимогам цього підпункту. Однак, у разі активізації процесу повернення додаткових пайових внесків, та враховуючи основні показники фінансового стану частини кредитних спілок, а також те, що 79,6% загальної величини капіталу кредитних спілок сформовано за рахунок пайових внесків, кількість таких кредитних спілок за попередніми оцінками може зрости орієнтовно до 150). Крім цього, слід мати на увазі вимоги підпункту 2.2.4 Положення, згідно якого кредитна спілка може здійснювати нарахування плати (процентів) на додаткові пайові внески або розподіляти нерозподілений дохід на пайові внески лише за умови досягнення резервним капіталом 3 відсотків від активів, зважених на ризик (станом на 1.10.2004 було 145 кредитних спілок, що працювали з додатковим пайовим капіталом та не відповідали вимогам цього підпункту. Для таких кредитних спілок неможливість нарахування плати (процентів) на додаткові пайові внески може стати додатковим чинником, що за певних обставин стимулюватиме звернення членів із заявами про повернення внесків). При цьому, нагадуємо, що згідно пункту 6.2 Положення підпункт 2.2.4 пункту 2.2 є чинним для кредитних спілок, що зареєстровані після дати створення Державного реєстру фінансових установ, тобто після 21.09.2003, а для тих кредитних спілок, які зареєстровані до зазначеної дати, набуває чинності з 1.01.2005.
3. Відповідно до положень статті 218 Господарського кодексу України, якою визначено підстави господарсько-правової відповідальності, та пункту 4 частини 1 статті 28 Закону України „Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" щодо повноважень Держфінпослуг по встановленню вимог, що обмежують ризики по операціях з фінансовими активами, зобов'язати кредитні спілки, які не дотримуються нормативів ліквідності, зазначених у пункті 1 цього Розпорядження, обмежити повернення внесків (вкладів) членів кредитних спілок на депозитні рахунки у випадку дострокового розірвання договору, з огляду на наявність у кредитної спілки готівкових грошових коштів.
При цьому, встановити, що у разі обмеження повернення внесків (вкладів) членів кредитних спілок на депозитні рахунки у випадку дострокового розірвання договору, пріоритетним напрямком використання наявних готівкових грошових коштів є повернення внесків (вкладів) членів кредитних спілок на депозитні рахунки.
У разі недотримання кредитними спілками нормативу прибутковості, зазначеного в пункті 1 цього розпорядження, зобов'язати такі кредитні спілки припинити повернення внесків (вкладів) членів кредитних спілок на депозитні рахунки у випадку дострокового розірвання договору.
У разі обмеження або припинення повернення внесків (вкладів) членів кредитних спілок на депозитні рахунки у випадку дострокового розірвання договору, зобов'язати такі кредитні спілки в тижневий термін з дати прийняття Держфінпослуг даного розпорядження затвердити і надалі коригувати відповідно до наявних заяв членів графік повернення внесків (вкладів) членів кредитних спілок на депозитні рахунки, який має передбачати черговість і суми повернення. Встановити, що пріоритетними критеріями формування такого графіку є дата надходження заяв членів про дострокове розірвання договору, принцип рівних можливостей членів щодо задоволення їх вимог та відсутність конфлікту інтересів при прийнятті відповідних рішень.
Нарахування та сплату процентів на внески (вклади) членів кредитних спілок на депозитні рахунки, а також розрахунки за внесками (вкладами) членів кредитних спілок на депозитні рахунки, строк повернення яких настав, кредитні спілки зобов'язані здійснювати відповідно до умов договорів.
Коментар:
1. Згідно частини другої статті 218 Господарського кодексу України учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб'єкт господарювання за порушення господарського зобов'язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов'язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.
Отже, подіями, що звільняють від господарсько-правової відповідальності, є обставини непереборної сили, які ще називають „форс-мажорними" обставинами. Це обставини, що не залежать від волі учасників господарського зобов'язання, мають надзвичайний та невідворотний характер.
Обставини непереборної сили можуть бути поділені на дві групи:
1) природні стихійні явища (пожежа, землетрус, паводок інші стихійні лиха);
2) окремі обставини суспільного життя (воєнні дії, блокади, аварії, страйки, епідемії, заборонні акти органів державної влади та управління про оголошення карантину, заборони в'їзду до країни, здійснення торговельних операцій з окремими країнами тощо).
Перелічені обставини звільняють боржника від відповідальності за допущене ним порушення (в тому числі договірних умов), тільки якщо вони мають ознаки надзвичайності і невідворотності та причинно обумовили невиконання зобов'язання.
Слід звернути увагу, що згідно статті 130 Господарського кодексу України кредитні спілки віднесено до суб'єктів господарювання. А відповідно до статті 173 цього ж кодексу, кредитні спілки є боржниками по виконанню свої зобов'язань перед своїми членами.
На даний момент) в Україні взагалі та у фінансовій системі, зокрема, склалися надзвичайні обставини, які не залежать від волі сторін багатьох договорів та позадоговірних відносин. Такі обставини можна кваліфікувати як обставини непереборної сили другої групи (обставини суспільного життя). Ці обставини виражаються в страйках, блокуванні роботи органів державної влади, нестабільністю банківської системи і, як результат, вчиненням заборонних дій Національним банком України, спрямованих на стабілізацію ситуації в банківській системі (постанова Правління Національного банку України від 30.11.2004 № 576 „Про тимчасові заходи щодо діяльності банків"). Такі обставини негативно вплинули на можливість виконання своїх зобов'язань учасниками господарських відносин, зокрема кредитними спілками.
При цьому, у разі виникнення судових спорів між членами кредитних спілок та кредитними спілками з приводу незадоволення кредитною спілкою вимоги члена про дострокове розірвання договору про залучення внесків (вкладів) на депозитні рахунки, кредитні спілки мають підтвердити наявність обставин непереборної сили відповідними засобами доказування та довести, що зазначені обставини непереборної сили спричинили невиконання та/або неналежне виконання зобов'язань.
2. Згідно пункту 4 частини 1 статті 28 Закону України „Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Держфінпослуг встановлює обов'язкові нормативи достатності капіталу та інші показники і вимоги, що обмежують ризики по операціях з фінансовими активами.
3. Даний пункт передбачає три можливих режими дій кредитних спілок щодо дострокового повернення внесків (вкладів) їх членів на депозитні рахунки:
а) якщо кредитна спілка повною мірою відповідає вимогам нормативів ліквідності і прибутковості, то така кредитна спілка здійснює дострокове повернення внесків (вкладів) її членів на депозитні рахунки без обмежень;
б) якщо кредитна спілка не відповідає вимогам нормативів ліквідності, то така кредитна спілка зобов'язана обмежити дострокове повернення внесків (вкладів) її членів на депозитні рахунки. При цьому, кредитна спілка самостійно визначає ступінь обмеження, виходячи із наявних у неї готівкових грошових коштів в той чи інший період часу (станом на 1.10.2004 нормативу миттєвої ліквідності не відповідали 28 кредитних спілок, а нормативу короткострокової ліквідності 95 кредитних спілок, що працюють із внесками (вкладами) членів на депозитні рахунки. Однак, при застосуванні порядку розрахунку нормативу миттєвої ліквідності, визначеному абзацом другим пункту 1 цього Розпорядження, кількість кредитних спілок, що не відповідають цьому нормативу, на даний момент, за попередніми оцінками, складає близько 80 кредитних спілок, а у випадку активізації звернень членів із заявами про дострокове повернення їх внесків (вкладів) на депозитні рахунки кількість таких кредитних спілок коливатиметься в діапазоні 220-300 спілок). Розрахунок нормативу миттєвої ліквідності слід здійснювати щоденно для чіткого встановлення моменту введення обмеження на дострокове повернення внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки;
в) якщо кредитна спілка не відповідає вимогам нормативу прибутковості, то така кредитна спілка зобов'язана припинити дострокове повернення внесків (вкладів) її членів на депозитні рахунки. (станом на 1.10.2004 налічувалося 203 збиткові кредитні спілки, з них 114 працюють з внесками (вкладами) членів на депозитні рахунки).
4. Абзацом другим даного пункту встановлено пріоритетність використання наявних готівкових грошових коштів на повернення внесків (вкладів) членів кредитних спілок на депозитні рахунки у разі обмеження повернення внесків (вкладів) членів кредитних спілок на депозитні рахунки у випадку дострокового розірвання договору. При цьому, пріоритетність не слід трактувати як виключність, а лише як обов'язковість надання переваги при використанні кредитною спілкою готівкових грошових коштів, наявних у неї на конкретну дату.
5. При складанні та подальшому коригуванні графіку повернення внесків (вкладів) членів кредитних спілок на депозитні рахунки, необхідність наявності якого передбачена абзацом четвертим даного пункту, рекомендується застосовувати принцип пропорційності задоволення вимог членів, що подали заяви про дострокове повернення їх внесків (вкладів) на депозитні рахунки протягом певного визначеного періоду часу, виходячи із питомої ваги суми їх вимог у загальній сумі вимог, що підлягають задоволенню згідно всіх поданих за відповідний період заяв. При цьому, окремим вкладникам не можуть надаватися необгрунтовані переваги при формуванні зазначеного графіку.
6. Абзац п'ятий даного пункту звертає увагу кредитних спілок на неприпустимість обмеження або припинення нарахування та сплати процентів на внески (вклади) членів кредитних спілок на депозитні рахунки, а також здійснення розрахунків за внесками (вкладами) членів кредитних спілок на депозитні рахунки, строк повернення яких настав.4. Рекомендувати кредитним спілкам:
4.1 обмежити протягом строку дії цього розпорядження проведення активних операцій кредитуванням своїх членів шляхом надання короткострокових кредитів з терміном погашення до 3 місяців;
4.2 не здійснювати нарахування плати (процентів) на додаткові пайові внески членів кредитних спілок протягом строку дії цього розпорядження з метою спрямування наявних грошових коштів на цілі підвищення рівня ліквідності;
4.3 по можливості мінімізувати поточні операційні витрати та припинити будь-яку благодійну діяльність;
4.4 при укладенні нових договорів по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки передбачати, принаймні, місячний термін для повернення внесків (вкладів) членів на депозитні рахунки у разі дострокового розірвання договорів за ініціативою членів.Коментар: даний пункт носить рекомендаційний характер і його положення можуть застосовуватися кредитною спілкою, виходячи із власної оцінки її керівництвом ситуації, що склалася.
5. Відповідно до частини 1 статті 21 Закону України „Про кредитні спілки" щодо можливості залучення кредитними спілками на договірних умовах кредитів банків, кредитів об'єднаної кредитної спілки, грошових коштів інших установ та організацій виключно для надання кредитів своїм членам, якщо інше не встановлено рішенням Держфінпослуг, установити, що кредитні спілки протягом строку дії даного розпорядження можуть залучати на договірних умовах кредити банків, кредити об'єднаної кредитної спілки, грошові кошти інших установ та організацій з метою підтримання ліквідності. Про випадки такого залучення кредитні спілки зобов'язані письмово інформувати Держфінпослуг у триденний термін з моменту укладення відповідних договорів.
Коментар: даним пунктом вводиться тимчасовий дозвіл кредитним спілкам залучати кредити банків, кредити об'єднаної кредитної спілки, грошові кошти інших установ та організацій не лише з метою надання кредитів своїм членам, але й з метою підтримання ліквідності. При цьому, залишається обов'язковою для виконання вимога законодавства, яка передбачає, що загальна сума залучених коштів не може перевищувати 50% вартості загальних зобов'язань та капіталу кредитної спілки на момент залучення.
6. Доручити члену Комісії - директору департаменту нагляду за кредитними установами Оленчику А.Я. звернутися до Національної асоціації кредитних спілок України, інших асоціацій кредитних спілок з пропозицією забезпечити проведення необхідної роз'яснювальної роботи серед кредитних спілок з приводу практичного застосування положень цього розпорядження, а також сприяти встановленню ефективного зворотного зв'язку між кредитними спілками та асоціаціями кредитних спілок і Держфінпослуг з метою проведення оперативного моніторингу ситуації на ринку кредитних спілок.
Коментар: даним пунктом Розпорядження визначено необхідність організації ефективного інформаційного супроводження кредитних спілок та постійного аналізу поточної ситуації щодо їх діяльності з метою забезпечення адекватного та оперативного реагування з боку Держфінпослуг протягом всього строку дії даного Розпорядження. В зв'язку з цим, до співпраці з Держфінпослуг запрошуються всі існуючі всеукраїнські та місцеві асоціації кредитних спілок, а також інші організації, що мають відношення до діяльності кредитних спілок та можуть сприяти виконанню зазначених завдань. Така співпраця буде здійснюватися через постійно діючу консультативну групу при Держфінпослуг, створену наказом Голови Держфінпослуг від 18.11.2004 за №201, та через безпосередні контакти з представниками асоціацій чи окремих організованих груп кредитних спілок.
7. Враховуючи розміщення значного обсягу грошових коштів кредитних спілок на поточних та вкладних (депозитних) рахунках банків та з метою підтримання визначеного рівня ліквідності кредитними спілками, доручити члену Комісії - директору департаменту нагляду за кредитними установами Оленчику А.Я. звернутися до Національного банку України з пропозицією терміново внести зміни до пунктів 7.7 та 7.8 постанови Правління Національного банку України від 30.11.2004 № 576 „Про тимчасові заходи щодо діяльності банків" у частині встановлення обмежень щодо поширення зазначених норм на кредитні спілки.
Коментар: пунктом 7.7 постанови Правління Національного банку України від 30.11.2004 № 576 банкам заборонено дострокову виплату юридичним та фізичним особам коштів за депозитними договорами, строк виконання зобов'язань за якими ще не настав, за умови виплати відсотків згідно з цими договорами. В свою чергу, пунктом 7.8 зазначеної постанови банкам запропоновано ввести обмеження до 80 000 гривень на місяць на зняття юридичними особами готівки з рахунків, за винятком готівки на виплату заробітної плати, матеріальної допомоги, соціальних та прирівняних до них виплат. Враховуючи специфіку діяльності кредитних спілок, а також те, що відповідно до даних звітності, поданої кредитними спілками за 9 місяців 2004 року, станом на 1.10.2004 на поточних рахунках кредитних спілок в банках знаходилося більш ніж 41 млн. гривень, а на їх вкладних (депозитних) рахунках більш як 95 млн. гривень, Держфінпослуг вважає за необхідне проводити переговори з НБУ щодо невідкладного зняття у випадку кредитних спілок обмежень, визначених пунктами 7.7 і 7.8 вищезгаданої постанови (наприклад, постановою Правління Національного банку України №583 від 2.12.2004 уже були зняті обмеження пункту 7.8 на видачу готівки переробним підприємствам м'ясо-молочної промисловості, що здійснюють закупівлю у населення живої худоби та молока).
8. Доручити Департаменту нагляду за кредитними установами Держфінпослуг (Оленчик А.Я.) у разі необхідності застосовувати до кредитних спілок заходи впливу у вигляді затвердження плану відновлення фінансової стабільності. При цьому практикувати встановлення для окремих кредитних спілок інших, ніж передбачені Положенням, значень фінансових нормативів відповідно до пункту 6.4 Положення та визначення іншої, ніж звичайно, періодичності подання кредитними спілками до Держфінпослуг звітних даних відповідно до пункту 4.3 Порядку складання і подання звітності кредитними спілками та об'єднаними кредитними спілками до Держфінпослуг, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 25.12.2003 за № 177 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19.01.2004 за № 69/8668.
Коментар: затвердження плану відновлення фінансової стабільності фінансової установи є одним із видів заходів впливу, передбачених пунктом 6 частини першої статті 40 Закону України „Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг". Згідно пункту 2.7 Положення про застосування Держфінпослуг заходів впливу в редакції Розпорядження Держфінпослуг від 17.09.2004 №2384, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 13.10.2004 за №1310/9909, затвердження плану відновлення фінансової стабільності - це рішення директора департаменту Держфінпослуг про затвердження комплексу заходів, спрямованих на оздоровлення фінансового стану фінансової установи. План відновлення фінансової стабільності повинен містити:
1) проведення комплексної перевірки фінансово-господарської
діяльності фінансової установи, у тому числі аудиторської
перевірки;
2) встановлення обмеження на вільне користування та
розпорядження майном фінансової установи;
3) встановлення обов'язкового для виконання графіка
здійснення розрахунків зі споживачами фінансових послуг.
Згідно пункту 6.4 Положення про критерії та фінансові нормативи діяльності кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 16.01.2004 № 7 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 03.02.2004 за № 148/8747, у разі застосування до кредитної спілки заходу впливу у вигляді затвердження плану відновлення фінансової стабільності кредитної спілки, Держфінпослуг може встановлювати для такої кредитної спілки інші значення фінансових нормативів, встановлених цим Положенням, щодо капіталу, платоспроможності, якості активів, ризиковості операцій, прибутковості та ліквідності, та вимагати коригування графіка формування резервного капіталу.
Згідно пункту 4.3 Порядку складання і подання звітності кредитними спілками та об'єднаними кредитними спілками до Держфінпослуг, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 25.12.2003 за № 177 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19.01.2004 за №69/8668 з метою деталізації звітних даних, поданих за формами, установленими цим Порядком, Держфінпослуг має право вимагати у кредитних спілок необхідні пояснення, що стосується їх діяльності, а також установлювати іншу періодичність подання звітних даних.
Очевидно, що застосування заходу впливу у формі затвердження плану відновлення фінансової стабільності фінансової установи буде застосовуватися Держфінпослуг лише у тих випадках, коли у конкретній кредитній спілці складеться загрозлива ситуація щодо її фінансового стану, в першу чергу її здатності виконувати свої зобов'язання перед вкладниками, та одночасно керівництво кредитної спілки буде не в стані самостійно виробити і реалізувати відповідну програму дій з метою виправлення зазначеної ситуації. При цьому, Держфінпослуг може тимчасово встановлювати для такої кредитної спілки інші, ніж звичайно, значення фінансових нормативів, як правило, знижені в порівнянні із встановленими відповідним нормативно-правовим актом Держфінпослуг, та визначати іншу, ніж звичайно, періодичність подання звітних даних, як правило, місячну, з додатковою їх деталізацією.9. Дане розпорядження набирає чинності з дати його прийняття та діє до його відміни окремим розпорядженням Держфінпослуг.
10. Управлінню організаційно-аналітичного забезпечення роботи керівника (Шевченко Т.М.) забезпечити термінову публікацію цього розпорядження у засобах масової інформації.
11. Контроль за виконанням розпорядження покласти на члена Комісії - директора департаменту нагляду за кредитними установами Оленчика А.Я.
Голова КомісіїВ. Суслов