25/02/08
|
Національна Асоціація кредитних спілок України
вул. Чорновола, 25, оф. 49 м.Київ, 01135
|
Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України (далі - Держфінпослуг) розглянула лист Національної Асоціації Кредитних Спілок України від 09.01.08р. № 2/08 (далі - Лист) щодо надання роз'яснення стосовно змін до Положення про фінансової нормативи діяльності та критерії якості системи управління кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 16.01.2004 № 7, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.02.2004 за № 148/8747 (далі - Положення) та повідомляє.
1. Інформація, викладена в пункті першому й другому Листа щодо
тлумачення поняття «регулятивний капітал» та неоднозначності виникнення
моменту віднесення кредитної спілки до певної групи режимів регулювання,
виходячи з розміру її активів, Держфінпослуг взята до відома, та буде
опрацьована шляхом внесення відповідних змін до Положення.
2. Щодо питання, викладеного у пункті третьому Листа повідомляємо, що наявність відповідної ліцензії є підставою для автоматичного віднесення
кредитної спілки до іншої групи режимів регулювання.
3. До пункту четвертого Листа щодо строків затвердження кредитними
спілками стратегічного плану розвитку (бізнес-плану) Держфінпослуг зазначає, що у разі отримання кредитною спілкою відповідної ліцензії або
внесення інформації про відокремлений підрозділ кредитної спілки, який знаходиться за межами адміністративно - територіальної одиниці, на території якої зареєстрована кредитна спілка, стратегічній план розвитку (бізнес-план) повинен бути затверджений до дати події, зокрема, саме до дати отримання ліцензії, або до дати внесення інформації про відокремлений підрозділ кредитної спідки до Державного реєстру фінансових установ.
4. До пункту п'ятого Листа щодо затвердження кредитними спілками
додаткових нормативів та критеріїв, що регулюють окремі аспекти їх
діяльності, Держфінпослуг вважає за необхідне повідомити таке.
Внутрішні обмеження, що встановлюються кредитною спілкою у вигляді лімітів, зокрема: обмеження розміру кредиту, що видається одному члену, або обмеження розміру внеску (вкладу) члена кредитної спілки на депозитний рахунок, що залучається від члена спілки, не відносяться до додаткових фінансових нормативів, якщо вони встановлені у грошовому виразі.
У разі встановлення кредитною спілкою внутрішніх обмежень у відсотковому співвідношенні, такі обмеження відносяться до додаткових нормативів.
Співвідношення кредитів з великим ризиком до загального кредитного портфелю, на відміну від розміру активів, може відноситься до додаткових фінансових нормативів виключно у разі встановлення кредитною спілкою цього співвідношення у якості додаткового фінансового нормативу. Слід зазначити, що співвідношення кредитів з великим ризиком до загального кредитного портфелю не відноситься до фінансових нормативів, встановлених Держфінпослуг та не є обов'язковими для виконання.
Починаючи з 1 січня 2008 року відповідно до абзацу четвертого пункту 1.1 Положення кредитна спілка зобов'язана повідомити Держфінпослуг та надати копії положень та/або рішень органів управління про встановлення додаткових нормативів та критеріїв, крім тих, що визначні Положенням, протягом п'ятнадцяти днів після їх затвердження.
Крім того, повідомляємо, що необхідність подання змін до внутрішніх положень кредитної спілки встановлена пунктом сьомим Переліку внутрішніх положень та процедур кредитної спілки, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 11 листопада 2003 року № 116.
5. Інформація, викладена в пункті шостому Листа стосовно
неврегульованості визначень понять «кредити з великим ризиком» та
«загальний кредитний портфель» Держфінпослуг взята до відома, та буде
опрацьована шляхом внесення відповідних змін до Положення.
6. До пункту сьомого Листа стосовно визначення дати внесення до Державного реєстру фінансових установ інформації про відокремлений
підрозділ кредитної спілки, що розташований за межами адміністративно-територіальної одиниці, на території якої зареєстрована кредитна спілка,
зазначаємо.
Кредитні спілки, які станом на перше січня 2008 року мають відокремлені підрозділи, що знаходяться за межами адміністративно-територіальної одиниці, на території якої зареєстрована кредитна спілка, відносяться до першої групи режимів регулювання.
7. Держфінпослуг щодо питання, викладеного у пункті восьмому Листа
повідомляє, що відповідно до абзацу третього підпункту 1.3.1 Положення
віднесення кредитної спілки до певної групи режимів регулювання відбувається з початку нового звітного періоду за результатами аналізу звітності за попередній звітній період. Звітним періодом - є рік. Отже, попередній звітній період закінчується 31 грудня, новий звітний період починається з першого січня.Відповідно до Додатку до Положення, критерієм ідентифікації дати віднесення до групи режимів регулювання за розміром активів є дата подання звітності. Таким чином, кредитні спілки застосовують фінансові нормативи тієї групи режимів регулювання, до якої відноситься кредитна спілка з наступної дати, що настає після дати подання звітності.
8. Інформацію стосовно пропозицій щодо врегулювання порядку розрахунку активів, зважених за ступенем ризику Держфінпослуг взято до відома та буде опрацьовано при внесенні відповідних змін до Положення.
Голова |
|
В. Альошин |
МИ ПИТАЄМО, НАМ ВІДПОВІДАЮТЬ
Наводимо у табличному вигляді запит НАКСУ та відповідь Держфінпослуг щодо практичного застосування Положення про фінансові нормативи діяльності та критерії якості системи управління кредитних спілок та об’єднаних кредитних спілок, затвердженого Розпорядженням Держфінпослуг від 16.01.2004 р. № 7 (зі змінами та доповненнями)
Лист НАКСУ №2/08 від 09.01.2008 р. |
Лист Держфінпослуг №1747/10-11 від 19.02.2008 р. |
В зв’язку з набуттям чинності з 1 січня 2008 р. змін до Положення про фінансові нормативи діяльності та критерії якості системи управління кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок” (далі за текстом Положення), затверджених Розпорядженнями Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України № 6882 від 01.03.2007 р., № 7547 від 27.06.2007 р., Національна Асоціація Кредитних Спілок України готує серію навчальних заходів з питань дотримання вищевказаного Положення кредитними спілками. В ході детального вивчення даного документу, а також, приймаючи до уваги численні звернення кредитних спілок до НАКСУ із запитаннями, на які неможливо дати однозначної відповіді, НАКСУ вважає за необхідне звернутися до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України з офіційним запитом з цього приводу. Зокрема: |
Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України (далі - Держфінпослуг) розглянула лист Національної Асоціації Кредитних Спілок України від 09.01.08р. № 2/08 (далі - Лист) щодо надання роз’яснення стосовно змін до Положення про фінансової нормативи діяльності та критерії якості системи управління кредитних спілок та об’єднаних кредитних спілок, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 16.01.2004 № 7, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.02.2004 за № 148/8747 (далі - Положення) та повідомляє. |
1. Пунктом 3.1.1. Положення встановлено, що загальна сума заборгованості за простроченими, неповерненими, безнадійними та продовженими (пролонгованими) кредитами не має перевищувати 100 відсотків від суми регулятивного капіталу (власних коштів) за винятком капіталу, сформованого за рахунок додаткових пайових внесків, втім, абзацом 11 пункту 1.2 Положення регулятивний капітал (власні кошти) визначається як „сума фактично сформованого резерву забезпечення покриття втрат від неповернених позичок та сума капіталу кредитної спілки, сформованого за рахунок резервного капіталу, нерозподіленого доходу (за наявності), обов'язкових пайових внесків, додаткового капіталу за винятком добровільних цільових внесків членів кредитної спілки, зменшена на суму непокритого збитку (за наявності)”. Таким чином, до складу регулятивного капіталу капітал, сформований за рахунок додаткових пайових внесків, не включається. Виходячи з вище зазначеного, в пунктах 3.1.1. та абзаці 11 пункту 1.2. наявне неоднозначне тлумачення поняття регулятивний капітал. Просимо дати роз’яснення з приводу тлумачення цього поняття. |
1. Інформація, викладена в пункті першому й другому Листа щодо тлумачення поняття «регулятивний капітал» та неоднозначності виникнення моменту віднесення кредитної спілки до певної групи режимів регулювання, виходячи з розміру її активів, Держфінпослуг взята до відома, та буде опрацьована шляхом внесення відповідних змін до Положення. |
2. Підпунктом 1.3.1 пункту 1.3 Положення встановлено момент віднесення кредитної спілки до певної групи режимів регулювання: зокрема, абзацом третім цього підпункту такий момент встановлюється „з початку нового звітного періоду за результатами аналізу звітності кредитної спілки за попередній звітний період”. При цьому, підпунктом 1.3.3. пункту 1.3. визначено, що „Параметри, критерії ідентифікації дати віднесення кредитної спілки до певної групи режимів регулювання та значення параметрів віднесення кредитної спілки до першої, другої або третьої груп режимів регулювання встановлені в додатку”. Цим додатком визначено, що критерієм ідентифікації дати віднесення кредитної спілки до певної групи режимів регулювання для розміру активів та питомої ваги кредитів з великим ризиком у загальному кредитному портфелі є „дата подання звітності”. Поняття звітного періоду міститься в підпункті 2.2.2. пункту 2 Порядку складання та подання звітності кредитними спілками та об'єднаними кредитними спілками до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 25 грудня 2003 р. № 177, а саме: “Звітним періодом для складання форм звітних даних, які надаються до Держфінпослуг, є календарний рік. Форми звітних даних складаються щокварталу наростаючим підсумком з початку звітного періоду. Кредитні спілки складають звітні дані за станом на кінець останнього дня кварталу (року) ” . Таким чином, відповідно до підпункту 1.3.1 віднесення кредитної спілки до певної групи регулювання, виходячи з розміру активів, або ризиковості кредитного портфеля можливе виключно з початку нового звітного періоду - нового календарного року. В той же час, згідно з додатком до Положення такий момент встановлюється як „дата подання звітності” - поняття, яке не визначено нормативними документами Держфінпослуг. Вищевказаним Розпорядженням №177 визначене поняття „дата подання інформації”, а саме: „Датою подання інформації вважається день фактичної її передачі до Держфінпослуг. При надходженні звітності поштою дата подання визначається за поштовим штемпелем підприємства (відділення) зв'язку, що обслуговує відправника.” Отже, в підпункті 1.3.3. пункту 1.3. та в Додатку наявне неоднозначне тлумачення моменту віднесення кредитної спілки до певної групи режимів регулювання, виходячи з розміру її активів. Просимо дати роз’яснення з приводу тлумачення цього поняття. |
|
|
|
3. На практиці існують випадки, коли кредитна спілка за наявності ліцензії, наприклад, на залучення внесків (вкладів) членів на депозитні рахунки, фактично таких внесків не залучає. Чи означає наявність ліцензії автоматичне віднесення кредитної спілки до іншої групи регулювання? |
2. Щодо питання, викладеного у пункті третьому Листа повідомляємо, що наявність відповідної ліцензії є підставою для автоматичного віднесення кредитної спілки до іншої групи режимів регулювання. |
4. Розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України № 7547 від 27.06.2007 р. встановлено термін приведення кредитними спілками своєї діяльності у відповідність з цим Розпорядженням - до 1 липня 2008 року. Цим Розпорядженням встановлені критерії якості управління кредитною спілкою, зокрема, кредитні спілки, що належать до першої групи режимів регулювання, зобов’язані мати, затверджений уповноваженим органом кредитної спілки, стратегічний план розвитку (бізнес-план) на строк не менше трьох років. В які строки повинні затвердити такий бізнес-план кредитні спілки, які віднесені до першої групи режимів регулювання після спливу вищевказаного терміну, наприклад, 10 липня 2008 року, в зв’язку з отриманням ліцензії на провадження діяльності з переказу коштів, або внесенням інформації про відокремлений підрозділ кредитної спілки, який знаходиться за межами адміністративно-територіальної одиниці, на території якої зареєстрована кредитна спілка, тощо? |
3. До пункту четвертого Листа щодо строків затвердження кредитними спілками стратегічного плану розвитку (бізнес-плану) Держфінпослуг зазначає, що у разі отримання кредитною спілкою відповідної ліцензії або внесення інформації про відокремлений підрозділ кредитної спілки, який знаходиться за межами адміністративно - територіальної одиниці, на території якої зареєстрована кредитна спілка, стратегічній план розвитку (бізнес-план) повинен бути затверджений до дати події, зокрема, саме до дати отримання ліцензії, або до дати внесення інформації про відокремлений підрозділ кредитної спідки до Державного реєстру фінансових установ. |
5. Абзацом третім підпункту 1.1. пункту 1 Положення кредитним спілкам надається право затверджувати “додаткові нормативи та критерії, що регулюють окремі аспекти її діяльності, відповідно до законодавства та статуту”. При цьому, четвертим абзацом цього ж підпункту встановлена вимога надавати копії положень та/або рішень органів управління, якими встановлені такі додаткові нормативи та критерії до Держфінпослуг, протягом 15 робочих днів після їх затвердження. В зв’язку з цим виникають наступні питання: |
4. До пункту п’ятого Листа щодо затвердження кредитними спілками додаткових нормативів та критеріїв, що регулюють окремі аспекти їх діяльності, Держфінпослуг вважає за необхідне повідомити таке. |
Чи стосується вимога, встановлена абзацом четвертим, виключно тих нормативів або критеріїв, що затверджені кредитною спілкою починаючи з 1 січня 2008 року, або всіх нормативів, в тому числі затверджених до набрання чинності розпорядженням Держфінпослуг № 7547 від 27.06.2007 року? |
Починаючи з 1 січня 2008 року відповідно до абзацу четвертого пункту 1.1 Положення кредитна спілка зобов’язана повідомити Держфінпослуг та надати копії положень та/або рішень органів управління про встановлення додаткових нормативів та критеріїв, крім тих, що визначні Положенням, протягом п’ятнадцяти днів після їх затвердження.
Крім того, повідомляємо, що необхідність подання змін до внутрішніх положень кредитної спілки встановлена пунктом сьомим Переліку внутрішніх положень та процедур кредитної спілки, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 11 листопада 2003 року № 116. |
Чи відносяться до додаткових критеріїв та нормативів співвідношення кредитів з великим ризиком до загального кредитного портфеля, а також розмір активів, контроль за якими, відповідно до Положення, кредитна спілка повинна здійснювати самостійно з метою визначення групи режимів регулювання, до якої вона відноситься? І чи повинна вона повідомляти Держфінпослуг про встановлення контролю за цими нормативами? |
Співвідношення кредитів з великим ризиком до загального кредитного портфелю, на відміну від розміру активів, може відноситься до додаткових фінансових нормативів виключно у разі встановлення кредитною спілкою цього співвідношення у якості додаткового фінансового нормативу. Слід зазначити, що співвідношення кредитів з великим ризиком до загального кредитного портфелю не відноситься до фінансових нормативів, встановлених Держфінпослуг та не є обов’язковими для виконання. |
Чи відносяться до таких додаткових нормативів внутрішні обмеження, що встановлюються кредитною спілкою у вигляді лімітів, зокрема: обмеження розміру кредиту, що видається одному члену, обмеження розміру вкладу, що залучається від члена, встановлення граничного розміру операційних витрат у відсотках до доходу попереднього звітного періоду, тощо? |
Внутрішні обмеження, що встановлюються кредитною спілкою у вигляді лімітів, зокрема: обмеження розміру кредиту, що видається одному члену, або обмеження розміру внеску (вкладу) члена кредитної спілки на депозитний рахунок, що залучається від члена спілки, не відносяться до додаткових фінансових нормативів, якщо вони встановлені у грошовому виразі.
У разі встановлення кредитною спілкою внутрішніх обмежень у відсотковому співвідношенні, такі обмеження відносяться до додаткових нормативів. |
6. Параметром віднесення кредитної спілки до першої групи режимів регулювання, згідно з Додатком до Положення визначено „Питома вага кредитів з великим ризиком у загальному кредитному портфелі”,втім поняття „кредитів з великим ризиком”, а також поняття „загального кредитного портфеля” не міститься в жодному з нормативних документів Держфінпослуг. При цьому, поняття великого кредитного ризику встановлено абзацом п’ятнадцятим підпункту 1.2. пункту 1 Положення наступним чином „великий кредитний ризик - кредитний ризик вважається великим, якщо заборгованість за наданими кредитами одного члена кредитної спілки дорівнює або перевищує 10 відсотків капіталу кредитної спілки”.
В зв’язку з цим виникають наступні питання, що потребують додаткового роз’яснення з боку Держфінпослуг:
Чи можна ототожнювати поняття „кредитів з великим ризиком” з визначенням „великого кредитного ризику” даним у Положенні?
Що означає поняття “ загальний кредитний портфель ” , чи тотожне воно поняттю “кредити, видані членам кредитної спілки”? |
5. Інформація, викладена в пункті шостому Листа стосовно неврегульованості визначень понять «кредити з великим ризиком» та «загальний кредитний портфель» Держфінпослуг взята до відома, та буде опрацьована шляхом внесення відповідних змін до Положення. |
7. Абзацом другим підпункту 1.3.1 пункту 1.3. Положення встановлено, що віднесення кредитної спілки до певної групи режимів регулювання відбувається „з дати події (внесення інформації про відокремлений підрозділ до Державного реєстру фінансових установ, схвалення Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України (далі - Держфінпослуг) як колегіальним органом рішення про видачу відповідної ліцензії тощо)”. При цьому, у вищевказаному документі відсутній порядок віднесення кредитних спілок до певної групи режимів регулювання відповідно до подій, що відбулися до дати набуття чинності цим Положенням. В зв’язку з цим виникає питання щодо дати віднесення кредитних спілок, які станом на 01 січня 2008 року мають відокремлені підрозділи за межами адміністративно - територіальної одиниці, на території якої зареєстрована кредитна спілка, до першої групи режимів регулювання.
Чи повинна стати такою датою дата внесення до Державного реєстру фінансових установ інформації про наступний відокремлений підрозділ, що розташований за межами адміністративно-територіальної одиниці, на території якої зареєстрована кредитна спілка? |
6. До пункту сьомого Листа стосовно визначення дати внесення до Державного реєстру фінансових установ інформації про відокремлений підрозділ кредитної спілки, що розташований за межами адміністративно-територіальної одиниці, на території якої зареєстрована кредитна спілка, зазначаємо.
Кредитні спілки, які станом на перше січня 2008 року мають відокремлені підрозділи, що знаходяться за межами адміністративно-територіальної одиниці, на території якої зареєстрована кредитна спілка, відносяться до першої групи режимів регулювання. |
8. Які нормативи для поопераційного, щоденного та щомісячного контролю повинна використовувати кредитна спілка з першого січня 2008 року до моменту віднесення її до певної групи режимів регулювання ? |
7. Держфінпослуг щодо питання, викладеного у пункті восьмому Листа повідомляє, що відповідно до абзацу третього підпункту 1.3.1 Положення віднесення кредитної спілки до певної групи режимів регулювання відбувається з початку нового звітного періоду за результатами аналізу звітності за попередній звітній період. Звітним періодом - є рік. Отже, попередній звітній період закінчується 31 грудня, новий звітний період починається з першого січня.
Відповідно до Додатку до Положення, критерієм ідентифікації дати віднесення до групи режимів регулювання за розміром активів є дата подання звітності. Таким чином, кредитні спілки застосовують фінансові нормативи тієї групи режимів регулювання, до якої відноситься кредитна спілка з наступної дати, що настає після дати подання звітності. |
9. Абзац сімнадцятий підпункту 2.2.2 пункту 2.2 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України № 6882, викладено в редакції “кредити, надані членам кредитної спілки”. Таке формулювання даного абзацу призводить до подвійного врахування сум неповернених та безнадійних кредитів в IV групі активів із ступенем ризику 100 відсотків та в V групі активів із ступенем ризику 150 відсотків, яка складається з кредитів, наданих членам кредитної спілки, визнаних неповерненими або безнадійними, що, в свою чергу, призводить до некоректного розрахунку суми активів, зважених за ступенем ризику. Просимо уточнити порядок розрахунку активів, зважених за ступенем ризику. |
8. Інформацію стосовно пропозицій щодо врегулювання порядку розрахунку активів, зважених за ступенем ризику Держфінпослуг взято до відома та буде опрацьовано при внесенні відповідних змін до Положення. |
Враховуючи вищенаведене, а також приймаючи до уваги важливість однозначного трактування даного документу та необхідність узгодження окремих його підпунктів, Національна Асоціація Кредитних Спілок України вважає за необхідне в стислі терміни провести відповідні узгодження і просить Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України розглянути можливість відстрочення терміну введення в дію пунктів 1.1, 1.3, підпунктів 2.2.3, 2.2.4 пункту 2.2, підпунктів 3.1.1, 3.1.2, 3.1.5 пункту 3.1, пункту 4.1, підпункту 4.2.3 пункту 4.2, пункту 5 змін до “Положення про фінансові нормативи діяльності кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок”, затвердженого Розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України № 6882 від 01.03.2007 року, а також змін до розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України № 7 від 16.01.2004 року, затверджених Розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України № 7547 від 27.06.2007 року, до внесення необхідних змін та оприлюднення офіційного тлумачення Держфінпослуг по пунктах, що того потребують. |
|
|