НАЦІОНАЛЬНА АСОЦІАЦІЯ КРЕДИТНИХ СПІЛОК УКРАЇНИ
р/р 2600601192 в ВАТ "СЕБ Банк",
м. Київ, МФО 300175, код 20064083 |
вул. Чорновола 25, оф. 49, м . Київ, 01135
факс/тел.: 501-18-75 , 501-18-79 |
№ 228/09 від 31 березня 2009 року
Державна Комісія з регулювання
Ринків фінансових послуг України
Відповідно до абзацу четвертого статті 6 Закону України « Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» Національна Асоціація Кредитних Спілок України надсилає свої зауваження до оприлюдненого 12.03.2009 проекту Розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України «Про затвердження Змін до Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послуг».
До підпункту 2.1.4. пункту 2 Змін до Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послуг : Слова «пов’язаного з наданням фінансових послуг» після яких підпункт 4 пункту 2.1. пропонується доповнити словами «у тому числі комп’ютерної техніки, комунікаційних засобів (телефон, факс, електронна пошта)» стосуються назви документа «Вимоги до програмного забезпечення та спеціального технічного обладнання кредитних спілок, пов’язаного з наданням фінансових послуг», затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 03.06.2005 № 4122, внесення змін до назви якого очевидно мало би здійснюватися шляхом внесення змін безпосередньо до цього документу, а не до Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послуг. Крім того, вищевказане доповнення суперечить пункту 4.1. «Вимог», яким зокрема встановлюється, що «склад та структура технічного забезпечення визначаються кредитною спілкою самостійно, виходячи з його можливості виконувати встановлені операції технологічного процесу надання фінансових послуг (або послуги), визначеного цими Вимогами та законодавством України», таким чином, Вимоги жодним чином не встановлюють необхідного переліку комунікаційних засобів.
Пропозиція: підпункт 2.1.4. пункту 2 Змін до Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послугвиключити.
До підпункту 3.2. Змін до Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послуг , яким пропонується доповнити пункт 3.3 вимог, яким повинен відповідати заявник та ліцензіат при провадженні діяльності з надання фінансових послуг, зазначеної в ліцензії, абзацом другим такого змісту:
«Розмір регулятивного капіталу (власні кошти) кредитної спілки станом на останній день місяця, що передує даті подання заяви для отримання ліцензії повинен складати не менше ніж 200000 гривень».
Вимоги до необхідного мінімального співвідношення регулятивного капіталу до суми активів, зважених за ступенем ризику встановлені Положенням про фінансові нормативи діяльності та критерії якості системи управління кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок, затвердженим Розпорядженням Держфінпослуг від 16 січня 2004 р. N 7 (зі змінами та доповненнями). Відповідно до цього Положення співвідношення регулятивного капіталу до активів, зважених за ступенем ризику повинно складати:
для першої групи режимів регулювання кредитних спілок не може бути меншим ніж 8 відсотків;
для другої групи режимів регулювання кредитних спілок не може бути меншим ніж 7 відсотків;
Простим розрахунком, враховуючи, що активи, зважені за ступенем ризику складають приблизно 80% від активів кредитних спілок, можна визначити мінімальний розмір активів кредитної спілки, яка повинна мати 200 тисяч гривень регулятивного капіталу, дотримуючись вищевказаної вимоги. Такий мінімальний розмір складає 3 мільйони 500 тисяч гривень.
Отже встановлення вимоги до розміру регулятивного капіталу у абсолютному значенні унеможливлює отримання ліцензій для кредитних спілок з активами менше 3500 тисяч гривень, які виконують фінансові нормативи, встановленні Положенням про фінансові нормативи діяльності та критерії якості системи управління кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок, затвердженим Розпорядженням Держфінпослуг від 16 січня 2004 р. N 7 (зі змінами та доповненнями). Серед членів НАКСУ є понад 30 кредитних спілок з активами менше 3 млн. грн., для яких збільшення регулятивного капіталу до вищевказаного розміру є нереальним, а позбавлення цих спілок ліцензії призведе до втрати довіри до кредитних спілок у понад тисячі вкладників.
Пропозиція: підпункт 3.2 пункту 3 Змін до Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послугвиключити, пункт 3 проекту Розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України «Про затвердження Змін до Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послуг» виключити, в зв’язку з чим вважати пункти 4,5 Розпорядження пунктами 3,4.
З метою захисту членів кредитних спілок, зокрема тих, які мають в кредитній спілці внески (вклади) на депозитні рахунки шляхом зменшення ризиковості діяльності кредитних спілок, можна запропонувати встановлення додаткових обмежень для заявників, які отримують ліцензію вперше. Зокрема, мінімальний розмір активів кредитних спілок другої групи режимів регулювання встановлений Положенням про фінансові нормативи діяльності та критерії якості системи управління кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок, затвердженим Розпорядженням Держфінпослуг від 16 січня 2004 р. N 7 (зі змінами та доповненнями), складає 500 тисяч гривень, розрахунковий мінімальний розмір регулятивного капіталу для цих спілок, необхідний для виконання нормативу платоспроможності, складає приблизно 30 тисяч гривень. З урахуванням очікуваного приросту активів у випадку отримання кредитною спілкою ліцензії, мінімальне необхідне значення регулятивного капіталу для цієї категорії спілок можна встановити на рівні 50 000 гривень. При цьому, важливою для забезпечення захисту членів кредитної спілки є саме структура регулятивного капіталу, а саме наявність в його структурі резервного капіталу, сформованого за рахунок чистого доходу кредитної спілки, що свідчить про стабільну не збиткову діяльність кредитної спілки і її готовність до формування інституційного капіталу. Таким чином, підпункт 3.2. можна викласти в редакції:
«Розмір регулятивного капіталу (власні кошти) кредитної спілки, яка отримує ліцензію вперше, станом на останній день місяця, що передує даті подання заяви для отримання ліцензії повинен складати не менше ніж 50000 гривень, щонайменше 10 000 гривень з яких складає сума резервного капіталу, сформованого за рахунок чистого доходу кредитної спілки.»
До підпункту 3.5. пункту 3 Змін до Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послуг , яким доповнюється пункт 3.10 після абзацу десятого абзацом одинадцятим такого змісту:
«застереження щодо неможливості поповнення або приєднання відсотків (капіталізація) до основної суми за договором щодо залучення внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки у разі відсутності у ліцензіата діючої ліцензії на провадження діяльності по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки;».
Відповідно до Переліку внутрішніх положень та процедур кредитної спілки, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 11 листопада 2003 р. N 116 (зі змінами та доповненнями) примірні договори кредитної спілки є додатками до Положення про фінансові послуги кредитної спілки. Таким чином приведення примірних договорів у відповідність з Ліцензійними умовами потребує внесення змін до Положення про фінансові послуги кредитної спілки, а такі зміни можуть бути внесені на засіданні Спостережної Ради. Відповідно до пункту 4 статті 15 Закону України про кредитні спілки засідання Спостережної ради «скликаються не рідше одного разу на квартал», в зв’язку з чим пропонується надати кредитним спілкам трьохмісячний термін для приведення примірних договорів у відповідність з Ліцензійними умовами.
Пропозиція: доповнити проект Розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України «Про затвердження Змін до Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послуг» пунктом 3 наступного змісту: «3. Кредитні спілки зобов’язані привести примірні договори у відповідність до абзацу 11 пункту 3.10 протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим розпорядженням» в зв’язку з чим вважати пункти 3,4 пунктами 4,5.
З повагою,
Президент НАКСУ П.М.Козинець
|