<<< повернутися | обговорити на форумі >>

 

30 липня 2009 року

 

Шановні колеги!

Звертаємо Вашу увагу на те, що на сайті Держфінпослуг оприлюднений проект змін до Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб».

Ці зміни торкаються двох болючих проблем кредитних спілок: оподаткування списаних кредитів, визнаних безнадійними та оподаткування доходів, отриманих фізичними особами у вигляді плати (процентів), яка розподіляється на пайові членські внески в кредитній спілці.

Якщо цей закон набере чинності, з 1 січня 2010 року:

  • за умови повідомлення кредитними спілками податкових органів про списання позики (кредиту), визнаної безнадійною заборгованістю, у формі та в строки, встановлені законом для податкового кварталу, позичальник, борг якого визнаний безнадійним та списаний кредитною спілкою, повинен буде самостійно сплатити податок з такого кредиту;
  • доходи, отримані членами кредитної спілки у вигляді плати (процентів), яка розподіляється на пайові членські внески в кредитній спілці будуть оподатковуватися за ставкою 15% при цьому, кредитна спілка зобов’язана буде подавати до податкової у строки, встановлені законом для місячного податкового періоду, податковий розрахунок про нараховану плату (процентів), форма якого визначається за правилами, встановленими законом

Якщо зміни, що стосуються оподаткування списаних кредитів є безперечно позитивними і можуть слугувати, крім іншого аргументом для підвищення платіжної дисципліни, назвати позитивними зміни у порядку оподаткування доходів, що розподіляються на пайові внески, зрозуміло, важко. З одного боку це неспівставність витрат, які будуть понесені як податковими органами так і суб’єктами ринку з очікуваними надходженнями до бюджету, зокрема у 2008 році загальна сума такого доходу, розподілена всіма кредитними спілками склала 139,7 млн. грн., в тому числі кредитними спілками – членами НАКСУ 19,8 млн. грн.. При цьому, за даними першого півріччя 2009 року загальна сума розподіленого доходу зменшилася на 7% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Враховуючи негативні тенденції на фінансовому ринку слід очікувати подальшого її зменшення. З другого боку Законом не враховується негативний соціальний ефект від запровадження нерівноправності членів кредитних спілок: у гіршому становищі опиняються члени спілки, які вносять кошти у капітал кредитної спілки і приймають на себе її ризики. Здавалася би логічною підтримка з боку Держави саме тих кредитних спілок (і їх членів), які справою доводять свою прихильність кооперативним принципам. Як компромісний варіант можна було би розглядати наступний варіант змін:

«9.13.3. Плата (проценти), яка розподіляється на пайові членські внески в кредитній спілці, підлягають оподаткуванню за ставкою, визначеною пунктом 7.2 статті 7 цього Закону, що означає оподаткування процентів на пайові членські внески з 1 січня 2010 року за ставкою 5%, а не 15%.

Національна Асоціація кредитних спілок України наполегливо рекомендує всім кредитним спілкам скористатися своїм правом, наданим Законом України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” і подати зауваження та пропозиції до проекту регуляторного акта у письмовій та/або електронній формі протягом одного місяця від дня оприлюднення проекту на адресу Держфінпослуг:

поштову - 01001, м. Київ, вул. Б.Грінченка, 3; електронну - info@dfp.gov.ua

Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва:

поштову – 01011, м. Київ, вул. Арсенальна, 9/11; електронну – mail@dkrp.gov.ua

 

 

 


<<< повернутися | обговорити на форумі >>