14/03/2013
12 березня 2013 року набув чинності Указ Президента України № 128/2013, пунктом 1 якого затверджено Національний план дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010–2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» (http://www.president.gov.ua/ru/documents/15521.html). При цьому, у 20-тій частині Національного плану дій на 2013 рік йдеться про розвиток системи кредитної кооперації шляхом:
„Внесення на розгляд Верховної Ради України проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування та розвитку національної системи кредитної кооперації, передбачивши, зокрема:
— запровадження диференційованих регуляторних вимог для окремих категорій кредитних спілок з урахуванням фінансових та операційних ризиків;
— удосконалення системи державного регулювання і нагляду за діяльністю кредитних спілок, які залучають вклади населення;
— створення можливості перетворення протягом трьох років кредитних спілок, які залучають вклади населення, у кооперативні банки, визначення мінімального розміру статутного капіталу та переліку банківських операцій для таких кооперативних банків;
— запровадження дієвих механізмів виведення неплатоспроможних кредитних спілок із ринку фінансових послуг;
— запровадження механізмів саморегулювання кредитних спілок з метою підтримання фінансової стабільності кредитних спілок та забезпечення дотримання ними правил поведінки на ринку фінансових послуг;
— створення умов для функціонування другого рівня системи кредитної кооперації”.
Як відомо, в рамках впровадження Програми економічних реформ питанням розвитку системи кредитної кооперації увага приділяється вже не вперше. Адже у пункті 24 Національного плану дій на 2012 рік, затвердженого Указом Президента № 187/2012, який набув чинності 12 березня 2012 року, також ішлося про „внесення на розгляд Верховної Ради України проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування та розвитку національної системи кредитної кооперації", передбачивши, зокрема:
— запровадження диференційованих регуляторних вимог для окремих категорій кредитних спілок з урахуванням фінансових та операційних ризиків;
— удосконалення системи державного регулювання і нагляду за діяльністю кредитних спілок, у тому числі шляхом надання Національному банку України права здійснення пруденційного нагляду за діяльністю кредитних спілок, які залучають вклади населення;
— запровадження дієвих механізмів виведення неплатоспроможних кредитних спілок із ринку фінансових послуг;
— запровадження механізмів саморегулювання кредитних спілок з метою підтримання фінансової стабільності кредитних спілок та забезпечення дотримання ними правил поведінки на ринку фінансових послуг;
— створення умов для функціонування другого рівня системи кредитної кооперації, у тому числі кооперативних банків та об'єднаних кредитних спілок, а також сервісної інфраструктури ринку кредитних спілок.”
Порівняльний аналіз вищенаведених пунктів свідчить про те, що завдання і заходи, визначені минулорічним Планом дій, до сьогодні залишаються актуальними. В той же час, слід підкреслити, що у Національному плані дій на 2013 рік враховано пропозиції, надані у численних зверненнях НАКСУ щодо недоцільності запровадження державного регулювання кредитних спілок з боку різних державних регуляторів, що стало би наслідком надання Національному банку України права здійснення пруденційного нагляду за діяльністю кредитних спілок, які залучають вклади населення. Наразі, як видно із третьої та четвертої частин пункту 20 Національного плану дій на 2013 рік, ідеться про удосконалення системи державного регулювання і нагляду за діяльністю кредитних спілок, які залучають вклади населення, та створення можливості перетворення протягом трьох років кредитних спілок, які залучають вклади населення, у кооперативні банки. Хочеться сподіватися, що в ході реалізації Національного плану дій на 2013 рік буде знайдено конструктивні шляхи вирішення поставлених завдань.