Увага, нововведення! 12 липня 2013 р. набув чинності наказ Міністерства фінансів України від 03.06.2013 № 574, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 червня 2013 р. за № 1057/23589 «Про внесення змін до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку».
Важливою новелою цього наказу є зміна редакції пунктів 2.15 та 2.16 глави 2:
Попередня редакція |
Нова редакція |
2.15. Первинні документи підлягають обов'язковій перевірці працівниками, які ведуть бухгалтерський облік, за формою і змістом, тобто перевіряється наявність у документі обов'язкових реквізитів та відповідність господарської операції чинному законодавству, логічна ув'язка окремих показників. |
2.15. Первинні документи підлягають обов'язковій перевірці (в межах компетенції) працівниками, які ведуть бухгалтерський облік, за формою і змістом, тобто перевіряється наявність у документі обов'язкових реквізитів та відповідність господарської операції чинному законодавству у сфері бухгалтерського обліку, логічна ув'язка окремих показників. |
2.16. Забороняється приймати до виконання первинні документи на операції, що суперечать нормативно-правовим актам, встановленому порядку приймання, зберігання і витрачання грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей та іншого майна, порушують договірну і фінансову дисципліну, завдають шкоди державі, власникам, іншим юридичним і фізичним особам. Такі документи повинні бути передані керівнику підприємства, установи для прийняття рішення. |
2.16. У разі виявлення невідповідності первинного документа вимогам законодавства у сфері бухгалтерського обліку такі документи з письмовим обґрунтуванням передаються керівнику підприємства, установи. До окремого письмового рішення керівника такі документи не приймаються до виконання. |
Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» визначається, що первинний документ — документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Вимоги до первинних документів визначені пунктами 1 та 2 статті 9 Закону в частині моменту їх складання та обов’язкових реквізитів:
1. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
2. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити:
- назву документа (форми);
- дату і місце складання;
- назву підприємства, від імені якого складено документ;
- зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
- посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
- особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Таким чином нова редакція знімає з бухгалтера обов’язок контролювати господарські операції на предмет відповідності нормативно-правовим актам, встановленому порядку приймання, зберігання і витрачання грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей та іншого майна, а також порушення договірної і фінансової дисципліни, завдання шкоди державі, власникам, іншим юридичним і фізичним особам.