Обговорення проекту Закону щодо внесення змін до національного законодавства з метою його приведення до нових стандартів FATF
|
26 вересня 2013 у Держфінмоніторингу в рамках тридцятого засідання Робочої групи з розгляду проблемних питань суб’єктів первинного фінансового моніторингу – небанківських фінансових установ та аналізу ефективності заходів, що вживаються ними для запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів і фінансуванню тероризму, а також в рамках четвертого засідання Громадської ради при Держфінмоніторингу України, яке пройшло під головуванням Голови Громадської ради при Держфінмоніторингу України, Віце-президента НАКСУ Катерини Віталіївни Калустової, відбулося обговорення проекту Закону щодо внесення змін до національного законодавства з метою його приведення до нових стандартів FATF. Розробниками законопроекту наголошувалося на тому, що законопроект не містить суттєвих змін у завданнях, покладених на суб’єктів первинного фінансового моніторингу. В основному зміни стосуються уточнення термінології та розширення понятійного апарату. Крім того, додані ознаки операцій, що підлягають обов’язковому фінансовому моніторингу.
Буде, також, змінений підхід до проведення внутрішнього фінансового моніторингу. Якщо на даний момент операції, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу реєструються суб’єктом і на протязі 10 днів приймається рішення щодо доцільності інформування Держфінмоніторингу України, то після прийняття змін СПФМ буде приймати рішення про відсутність необхідності реєстрації операцій, якщо підозра про зв'язок цієї операції з легалізацією (відмиванням) доходів і фінансуванням тероризму не виникає.
До нової редакції Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдженню зброї масового знищення» з урахуванням нових вимог FATF, який був оприлюднений на сайті Держфінмоніторингу в липні цього року, було отримано багато пропозицій та зауважень, більшість з яких були повністю або частково враховані. За результатами обговорення до законопроекту були внесені суттєві зміни. Зокрема, зміни до частини першої статті 7 Закону, якими передбачалося, що кандидат на посаду відповідального працівника повинен представити оригінали чинних на момент призначення на посаду документів, що підтверджують проходження навчання у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдженню зброї масового знищення виключені. Отже, зберігається існуючий порядок проходження відповідного навчання після оформлення на роботу відповідального працівника.
Розділені поняття ідентифікації, перевірки та вивчення клієнта, змінені терміни подання інформації на запити Держфінмоніторингу. Якщо запити стосуються фінансування тероризму або фінансування розповсюдженню зброї масового знищення, то термін надання відповіді встановлюється протягом 1 робочого дня. Відповіді на інші запити – протягом 5 робочих днів.
На даний момент проект Закону узгоджений з державними органами і знаходиться на погодженні у Міністерстві фінансів України. Найближчими днями проект Закону буде оприлюднений на сайті Держфінмоніторингу України для громадського обговорення.
Держфінмоніторинг закликає всіх суб’єктів первинного фінансового моніторингу до подання обґрунтованих пропозицій та зауважень до законопроекту.