<<< повернутися


Кредитним спілкам - членам НАКСУ

Роз'яснення

Останнім часом до НАКСУ надходять чисельні звернення від керівників кредитних спілок стосовно настійливих спроб місцевих податкових адміністрацій позбавити кредитні спілки статусу неприбутковості.

З приводу цієї проблеми пояснюємо наступне:

1. Кредитні спілки в Україні створюються і діють згідно "Тимчасового положенням про кредитні спілки", введеного в дію Указом Президента України від 20 вересня 1993 року № 377/93, та Типового статуту кредитної спілки, затвердженого Постановою правління НБУ за №25 від 7 лютого 1994 року.
Зокрема, в статті 8 "Тимчасового положення" вказано, що Статут кредитної спілки повинен містити порядок припинення діяльності спілки і вирішення майнових питань, пов'язаних з її ліквідацією, а в статті 10 -, що статут кредитної спілки з питань кредитування та розрахунків погоджується з Національним банком України. Виходячи з цього, НБУ в пункті 22.2 статті 22 Типового статуту передбачив, що при ліквідації кредитної спілки кожному її членові виплачуються членські внески разом із належним доходом, а також, пропорційна кількості його членських внесків частина Резервного фонду, але лише після того, як кредитна спілка розрахується за своїми зобов'язаннями перед третіми особами.

2. Статус неприбуткової організації кредитні спілки отримують згідно Закону України від 22.05.97 року №283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" (шляхом включення до реєстру неприбуткових установ та організацій), в пункті 7.11.1 (в) якого визначено порядок оподаткування кредитних спілок як неприбуткових організацій утворених у порядку, визначеному законом. В той же час, в пункті 7.11.11 даного Закону вказано, що у разі ліквідації неприбуткової організації її активи повинні бути передані іншій неприбутковій організації відповідного виду або зараховані до доходу бюджету.

Отже, існує протиріччя між вимогами пункту 7.11.1 (в) Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", який передбачає дотримання кредитними спілками законодавства щодо їх утворення та діяльності, викладених в пункті 1 цього роз'яснення, та пункту 7.11.11, який вимагає іншого, ніж визначено законодавством про кредитні спілки, порядку розрахунків в момент ліквідації.

Треба підкреслити, що ця проблема не нова і неодноразово вивчалася, в тому числі і разом із фахівцями Державної податкової адміністрації України. Зокрема, у відповіді Державної податкової адміністрації у м. Києві на лист НАКСУ щодо суті справи, було повідомлено про направлення відповідного запиту до Державної податкової адміністрації України стосовно можливості визнання неприбутковими кредитних спілок, статутні документи яких передбачають в разі ліквідації розподіл майна між її членами. На жаль, про відповідь від ДПА України НАКСУ поки що не було повідомлено. В той же час, декотрі кредитні спілки намагалися внести зміни до своїх статутних документів з метою приведення їх у відповідність до вимог статті 7.11.11 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", але не всі отримали погодження таких змін з боку Національного банку.

Таким чином, приймаючи до уваги всі вищевикладені аргументи, а також, завершення підготовки і винесення на розгляд Верховної Ради України в грудні цього року Закону України "Про кредитні спілки", яким дану проблему буде врегульовано, вважаємо за доцільне рекомендувати фахівцям ДПІ на місцях відкласти прийняття рішення щодо скасування статусу неприбутковості кредитних спілок до моменту вступу в дію нового Закону України "Про кредитні спілки", мотивуючи це колізією законодавства в частині вимог у разі ліквідації кредитної спілки.


<<< повернутися