Шановні колеги!
Останні місяці від кредитних спілок до НАКСУ надходять чисельні запитання, які свідчать про стурбованість КС внаслідок останніх законодавчих та нормативних рішень державних органів щодо діяльності кредитних спілок. До того ж неодноразові звернення деяких "захисників інтересів спілчан від бюрократичної та недемократичної НАКСУ" та "палких поборників" прозорості розвитку системи кредитних спілок викликають у спілках певну нервозність.
Узагальнюючи надані кредитним спілкам відповіді і не бажаючи вступати в полеміку з "борцями", хочемо офіційно поінформувати всіх про перебіг подій та позицію НАКСУ.
По-перше, 12 липня Верховна Рада ухвалила Закон України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", а 3 серпня Президент України цей закон підписав. З детальним коментарем щодо даного Закону Ви можете ознайомитись із статті члена Правління НАКСУ А. Я. Оленчика, опублікованій в газеті "Україна - Business", № 35 від 4-11 вересня 2001 року. Додати до вказаного коментарю можна лише наступне. НАКСУ, принципово не включаючись в дискусію щодо того, який саме орган регулюватиме ринки фінансових послуг, разом із практично усіма об'єднаннями небанківських фінансових установ виступила в підтримку цього Закону.
На нашу думку остання редакція Закону є достатньо виваженою (якщо не приймати до уваги одну прикру помилку в статті 5, де всі фінансові установи називаються суб'єктами підприємницької діяльності). Закон вперше законодавчо закріплює право на існування кредитних спілок як фінансових установ, що діють на кооперативних засадах, і впроваджує їх державне регулювання. Дирекція НАКСУ приймала активну участь у розробці Положення про орган державного регулювання (в останній редакції - Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг) і більшість наших пропозицій були враховані робочою групою Кабміну. На даний час іде погодження даного Положення і відповідного проекту Указу Президента в Урядових структурах, але формування органу державного регулювання може затягнутись оскільки в проекті бюджету на 2002 рік не передбачено його фінансування.
Звісно, далеко не все від нас залежить, але те, що з НАКСУ задіяна в цьому процесі і те, що з Асоціацією рахуються, нам здається оптимістичним.
Тепер друге. 16 серпня 2001 року Правлінням НБУ було затверджено "Положення про порядок видачі ліцензії на здійснення окремих банківських операцій небанківським установам", розроблене виходячи з нового Закону України "Про банки і банківську діяльність". При цьому, постановою НБУ передбачається введення в дію даного Положення з 1 січня 2002 року. Однак, це Положення, по-перше, розроблялось без широкого обговорення, по-друге, є абсолютно не прийнятним для кредитних спілок, і, головне, протирічить Закону "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", який був підписаний на 13 днів раніше.
З усім цим сьогодні погоджуються в НБУ, тому ми маємо надію, що за 2 місяці до набуття чинності Положенням, ці протиріччя будуть врегульовані. А поки що ніяких посилань місцевих органів влади на вказане Положення НБУ бути не повинно.
І останнє, мабуть найголовніше - Закон "Про кредитні спілки". Проект Закону був внесений на розгляд Верховної Ради згідно Конституції України Кабінетом міністрів 18 грудня 1998 року після численних погоджень у відповідних міністерствах і відомствах держави. А у вересні 1999 року Закон був прийнятий Верховною Радою у першому читанні. З того часу, протягом більше ніж двох років на необхідності першочергового розгляду Закону постійно наголошувалося в усіх посланнях Кабінету міністрів, а також, 4 рази - у особистих зверненнях до ВР Президента України.
Нарешті всі перепони практично зняті і в листопаді - грудні Верховна Рада планує розглянути Закон. Зараз триває доопрацювання проекту, в Комісії з питань фінансів та банківської діяльності ВР розглядаються зауваження і пропозиції Народних депутатів. Ще раз вважаю за необхідне підкреслити, що згідно Конституції право законодавчої ініціативи, а, отже, внесення пропозицій, зауважень та доповнень мають лише Народні депутати і Комітети Верховної Ради. Тому, ми можемо тільки дякувати Комітетові ВР, особисто його керівникам депутатам В. Б. Альошину та І. О. Юшку за надану НАКСУ можливість приймати участь у доопрацювання проекту Закону. Даний процес іде конструктивно і взаємокомпромісно. По більшості аспектів ми знаходимо підтримку в Комітеті, що, погодьтеся, цінно, оскільки дозволяє врахувати інтереси кредитних спілок.
Звісно, по ряду моментів хотілося б більше свободи, більше самостійності, більше
пільг і можливостей, а дехто навіть хотів би, щоб і далі не було ніякого регулювання.
Що стосується останнього (відсутності регулювання), то цього вже бути не може,
враховуючи набрання чинності Закону "Про фінансові послуги…", тим
більше, що і рішення Конференції НАКСУ підтвердили необхідність запровадження
регулювання діяльності КС з боку держави. А щодо першого, то компроміс може
бути лише один: або до НАКСУ прислухаються і Асоціація як противажель впливає
на рішення, або держава приймає рішення самостійно як вважає за потрібне.
Тому, поширення інформації «поборниками» на кшталт "комітет виступає за
скасування ліцензування операцій залучення коштів населення на депозит для кредитних
спілок, а Асоціація наполягає на ліцензуванні" це таке ж безглуздя і дезінформація,
як і вимога від імені 21 КС Донеччини та Луганщини відмінити для кредитних спілок
принцип неприбутковості. (Цікаво, до речі, що про це дійсно думають ті 21 кредитна
спілка, від імені яких йдуть такі висловлювання, і може хтось все таки пояснить,
що ж то за об'єднання з загадковою назвою «РОКС»). Більше того, будь-які подібні
популістські відозви сприятимуть лише зменшенню авторитету НАКСУ, а відповідно
і впливу кредитних спілок, як на проходження Закону, так і на всі рішення регулятивного
органу.
Правління НАКСУ практично на кожному своєму засіданні розглядає питання Закону. Всі пропозиції та зауваження, що поступають, обговорюються колективно та демократично, після чого вони вносяться до Комітету ВР і, по можливості, враховуються. Ми всі розуміємо, що ідеального Закону не буває, але сьогодні існує реальний шанс отримати очікуваний довгі роки і максимально збалансований Закон. При умові, що всі наші дії будуть зважені, а всі пропозиції об’єктивно обгрунтовані.
З повагою,
Президент НАКСУ
Петро Козинець