Національна асоціація
кредитних спілок України
04119, м. Київ-119,
вул. Мельникова, 36/1,
14-й поверхПро розгляд листа
Державна податкова адміністрація України розглянула лист Національної асоціації кредитних спілок України від 03.06.2003 р. № 193/03 щодо оподаткування сум поворотної фінансової допомоги, отриманої кредитними спілками від асоціації, і повідомляє.
Законом України від 20.12.2001 року № 2908-ІІІ "Про кредитні спілки" визначено, що кредитна спілка є неприбутковою установою, заснованою фізичними особами на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні. У переліку видів основної діяльності кредитних спілок передбачено залучення на договорних умовах кредитів банків, кредитів об'єднаної кредитної спілки (асоціації), коштів установ і організацій виключно для надання кредитів своїм членам.
Згідно із статтею 24 вищевказаного Закону з метою координації своєї діяльності, надання взаємодопомоги та захисту спільних інтересів кредитні спілки мають право на добровільних засадах створювати асоціацію кредитних спілок, яка діє на підставі статуту. Одним з основних напрямів діяльності НАКСУ є сприяння забезпеченню фінансової стабільності кредитних спілок та їх розвитку, для чого утворюються спільні фінансові фонди, розробляються разом із кредитними спілками програми їх фінансового оздоровлення.
З метою реалізації статутної діяльності НАКСУ створюється Стабілізаційний фонд, Центральний резерв ліквідності, фонд кредитування новостворених кредитних спілок програма "Старт", Фонд технічної допомоги кредитним спілкам. Зазначені фонди формуються за рахунок внесків кредитних спілок-членів НАКСУ. Кошти цих фондів (крім Стабілізаційного фонду, який знаходиться у стадії накопичення), постійно надаються кредитним спілкам у вигляді поворотної фінансової допомоги (позики) з метою підтримки їх фінансової стабільності для виконання своїх статутних завдань.
Кредитні спілки, створені у порядку, визначеному законом за умови дотримання вимог, встановлених пунктом 7.11 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (із внесеними змінами та доповненнями) (далі - Закон), яким передбачено порядок оподаткування неприбуткових установ і організацій, може бути включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Згідно із підпунктом 7.11.4 пункту 7.11 зазначеного Закону від оподаткування звільняються доходи пенсійних фондів, кредитних спілок, створених у порядку визначеному законом, отримані, зокрема у вигляді коштів, які надходять до кредитних спілок та пенсійних фондів у вигляді внесків на додаткове пенсійне забезпечення або внесків на інші потреби, передбачені законодавством; пасивних доходів, отриманих з джерел, визначених законодавством про кредитні спілки та пенсійні фонди.
Враховуючи вищенаведене, у разі якщо надання НАКСУ поворотної фінансової допомоги кредитним спілкам для забезпечення їх фінансової стабільності (в тому числі зі спільних фінансових фондів, сформованих НАКСУ), здійснюється на інші потреби, передбачені законодавством, то таке надання не призводить до виникнення податкових зобов'язань кредитних спілок.
Одночасно зазначаємо, що відповідно до статті 4 Закону України від 12.06.2001 № 2664-ІІІ "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (далі - Закон № 2664) надання коштів у позику відноситься до фінансових послуг.
Пунктом 1 статті 1 Закону № 2664 визначено, що фінансова установа - це юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг та яка внесена до відповідного реєстру у порядку, встановленому законом.
Прикінцевими положеннями Закону № 2664 передбачено, що спеціально уповноважений орган виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг зобов'язаний протягом одного року з моменту свого утворення запровадити Державний реєстр фінансових установ та внести до нього відповідні записи про існуючі фінансові установи, що входять до сфери його регулювання.
Поряд з цим, статтею 5 Закону № 2664 встановлено, що фінансові послуги надаються фінансовими установами, а також, якщо це прямо передбачено законом, фізичним особами - суб’єктами підприємницької діяльності.
Можливість та порядок надання окремих фінансових послуг юридичними особами, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установи, визначаються законами та нормативно-правовими актами державних органів, що здійснюють регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг, видані в межах їх компетенції.
На сьогодні на виконання положень Закону № 2664, Указом Президента України від 11.12.2002 за №1153/2002 утворено Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, яка є спеціально уповноваженим центральним уповноваженим органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг. Відповідно вказана Державна комісія має запровадити Державний реєстр фінансових установ та внести до нього відповідні записи про існуючі фінансові установи, що входять до сфери його регулювання.
З урахуванням викладеного, з введенням в дію Державного реєстру фінансових установ, фінансові послуги, повинні надаватися лише фінансовими установами. Надання окремих фінансових послуг юридичними особами, які не мають статусу фінансової установи, має бути визначено законами та відповідними нормативно-правовими актами Національного банку України, Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, а також Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, виданими в межах їх компетенції.
Заступник Голови Ю.В. Гриб