ПОЛОЖЕННЯ
про Програму компенсації втрат вкладників кредитних спілок
Розділ І. Загальні положення.
Стаття 1. Визначення термінів
Програма стабілізації та гарантування НАКСУ – внутрішня програма Національної асоціації кредитних спілок України, створена на основі затверджених Резолюцією XIV Позачергової Конференції НАКСУ „Основних засад розвитку та функціонування „Програми стабілізації та гарантування НАКСУ”, складовими якої є стабілізаційний та компенсаційний компоненти.
Стабілізаційний компонент – складова Програми стабілізації та гарантування НАКСУ, яка функціонує відповідно до Положення про стабілізаційний фонд НАКСУ і застосовується за умови співпраці НАКСУ з усіма діючими органами управління кредитної спілки – члена Стабілізаційного фонду НАКСУ.
Компенсаційний компонент – складова Програми стабілізації та гарантування НАКСУ, яка функціонує відповідно до Положення про Програму компенсації втрат вкладників кредитних спілок (далі – Програма компенсації) і застосовується тільки за умови введення в кредитну спілку Антикризового адміністратора Програми компенсації.
Антикризовий адміністратор Програми компенсації ( особа, зазначена в „Основних засадах розвитку та функціонування „Програми стабілізації та гарантування НАКСУ” під назвою „Тимчасовий адміністратор Програми компенсації”) – особа, призначена Програмою компенсації відповідно до цього Положення для застосування компенсаційного компоненту Програми компенсації в конкретній кредитній спілці і яка набуває своїх повноважень після прийняття спостережною радою такої кредитної спілки рішення про її призначення головою правління або внаслідок її затвердження тимчасовим адміністратором відповідно до пункту 5 частини 1 статті 40, пункту 6 та 7 частини 1 статті 46, статті 47 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статті 26 Закону України "Про кредитні спілки", абзацу 6 підпункту 12 пункту 5 Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Указом Президента України від 04.04.2003 № 292.
Учасник Програми компенсації – кредитна спілка – член Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка:
- належним чином і в повному обсязі виконує вимоги „Положення про стабілізаційний фонд НАКСУ”;
- відповідно до умов, визначених цим Положенням набула статусу учасника Програми компенсації;
- виконує обов’язки учасника Програми компенсації обов’язки передбачені цим Положенням.
Вкладник – член кредитної спілки – учасника Програми компенсації, яким укладено з такою кредитною спілкою договір про залучення внеску (вкладу) на депозитний рахунок.
Виплата внесків (вкладів) на депозитні рахунки членам кредитних спілок – здійснення виплат внесків (вкладів) вкладникам учасника Програми компенсації відповідно до визначеної цим Положенням процедури за рахунок коштів Програми компенсації та коштів тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації.
Розмір виплати внесків (вкладів) на депозитні рахунки члену кредитної спілки – сума внесків (вкладів) члена кредитної спілки – учасника Програми компенсації залучених таким учасником на дату здійснення виплати відповідно до визначеної цим Положенням процедури за рахунок коштів фінансового фонду Програми компенсації та коштів тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, але не більше ніж максимальна гарантована сума та з урахуванням обмежень, встановлених Статтею 8 цього Положення.
Максимальна гарантована сума – 25 000 (Двадцять п’ять тисяч) гривень
Фінансовий фонд «Програми компенсації втрат вкладників» (далі – Фінансовий фонд Програми компенсації) – фінансовий фонд НАКСУ, який формується відповідно до порядку визначеного цим Положенням і використовується для здійснення виплат вкладів вкладникам учасника Програми компенсації. Фінансовий фонд Програми компенсації обліковується окремо від інших фондів НАКСУ. Кошти Фонду розміщуються на окремих рахунках.
Вступний внесок учасника Програми компенсації – одноразовий внесок кредитної спілки – учасника Стабілізаційного фонду НАКСУ, який сплачується у розмірі визначеному цим Положенням після прийняття уповноваженими на це органами кредитної спілки і НАКСУ рішення про вступ такої кредитної спілки до Програми компенсації та підтверджує набуття кредитною спілкою статусу учасника Програми компенсації.
Поворотний квартальний внесок учасника Програми компенсації – щоквартальний внесок учасника Програми компенсації, який вноситься таким учасником на поворотній основі протягом 15 днів другого місяця поточного кварталу (для ІІ – IV кварталів) за результатами звітних даних учасника Програми компенсації за попередній квартал та до 10 березня поточного року за результатами звітних даних учасника Програми компенсації за попередній рік у розмірі визначеному цим Положенням.
Додатковий незворотний внесок на покриття збитків фінансового фонду «Програми компенсації втрат вкладників» та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації (далі – додатковий незворотний внесок на покриття збитків) – незворотний внесок кожного з учасників Програми компенсації, який сплачується відповідно до умов цього Положення з метою покриття збитків фінансового фонду Програми компенсації та Стабілізаційного фонду НАКСУ, які стали наслідком неспроможності повернення окремою кредитною спілкою – учасником Програми компенсації коштів , отриманих нею в рамках компенсаційного компоненту.
Недоступність вкладів – неможливість одержання вкладу відповідно до умов договору вкладником кредитної спілки – учасниці Програми компенсації щодо якої призначено Антикризового адміністратора Програми компенсації.
Розділ ІІ. Правовий статус Програми компенсації, її основні завдання та органи.
Стаття 2. Правовий статус та основні завдання Програми компенсації.
1. Програма компенсації є внутрішньою програмою НАКСУ і не має статусу юридичної особи. НАКСУ несе фінансові зобов’язання передбачені цим Положенням виключно в межах
коштів фінансового фонду Програми компенсації та коштів тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації.
2. Основними завданнями Програми компенсації є:
недопущення втрати заощаджень вкладниками кредитних спілок – учасників „Програми стабілізації та гарантування НАКСУ”
забезпечення захисту прав вкладників кредитних спілок – учасників Програми компенсації шляхом повернення їх вкладів (за виключенням нарахованих на них процентів і у визначених цим Положенням межах) за рахунок коштів Програми компенсації та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, у разі настання недоступності вкладів;
здійснення організаційно-управлінських заходів з метою забезпечення виплати вкладникам кредитних спілок – учасників Програми компенсації сум їх вкладів;
забезпечення надходження та акумуляції сум внесків учасників Програми компенсації та інших коштів, призначених для здійснення відшкодування втрат;
забезпечення цільового використання коштів, що знаходяться на рахунках Програми компенсації.
3. Програма компенсації відповідно до покладених на неї завдань:
1) надає кошти учаснику Програми компенсації щодо якого відповідно до цього Положення прийнято рішення про здійснення виплат його вкладникам у розмірі та з дотриманням вимог визначених цим Положенням;
2) проводить перевірку:
правильності розрахунків та контролює своєчасність і повноту перерахування внесків учасниками Програми компенсації;
діяльності учасників Програми компенсації, в тому числі із залученням з цією метою незалежних експертів;
3) забезпечує використання коштів за їх цільовим призначенням;
4) веде реєстр учасників Програми компенсації;
5) публікує в засобах масової інформації інформацію про зміни в реєстрі учасників Програми компенсації та тимчасове призупинення участі в ній;
6) в особі НАКСУ набуває право кредитора стосовно учасника Програми компенсації на всю суму коштів, які отримані учасником Програми компенсації з фінансового фонду Програми компенсації та коштів тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, для здійснення виплат внесків (вкладів) вкладникам учасника Програми компенсації, з дня настання недоступності вкладів;
7) одержує від Антикризового адміністратора Програми компенсації інформацію та документи, необхідні для виконання Програмою компенсації функцій із забезпечення виплат вкладникам.
Стаття 3. Органи Програми компенсації.
1. Органами Програми компенсації є Збори учасників Програми компенсації, Комітет Програми компенсації та Уповноважена особа Комітету Програми компенсації.
2. Збори учасників Програми компенсації є вищим органом Програми компенсації, до компетенції якого належить:
- обрання представників кредитних спілок – учасниць Програми компенсації до складу Комітету Програми компенсації;
- прийняття у передбачених цим Положенням випадках рішення про сплату додаткових незворотних внесків учасників Програми компенсації на покриття збитків;
- прийняття рішення про ліквідацію Програми компенсації у випадках передбачених цим Положенням.
3. Збори учасників Програми компенсації вважаються правомочними, якщо на них представлено особисто або за довіреностями не менш як 2/3 кредитних спілок – учасниць Програми компенсації за умови, що кожна кредитна спілка – учасниця Програми компенсації представлена одним представником. Голосування на Зборах учасників Програми компенсації відбувається з дотриманням принципу голосування встановленого для голосування на Конференції НАКСУ, визначеного п. 15.4 Статуту НАКСУ, а саме: згідно категорій, що визначаються на основі встановлених Конференцією НАКСУ критеріїв. Рішення Зборів учасників Програми компенсації вважається прийнятим, якщо за нього віддано більше половини голосів, якими володіють учасники Зборів учасників Програми компенсації.
4. Комітет Програми компенсації є колегіальним консультативно-експертним органом Програми компенсації, який здійснює:
- нагляд за її діяльністю;
- вироблення необхідних рекомендацій;
- вирішую питання віднесені цим Положенням до його компетенції.
5. Чисельний склад Комітету Програми компенсації становить вісім осіб з боку НАКСУ (п’ятеро членів – представники кредитних спілок, троє членів – представники Виконавчої дирекції НАКСУ) та не більш ніж три члени – представники органів державної влади (за згодою) а саме:
- Обрані Зборами учасників Програми компенсації строком на два роки представники кредитних спілок – учасниць цієї Програми у кількості 4-х осіб;
- Представники Виконавчої дирекції НАКСУ, які призначаються рішенням Ради НАКСУ, у кількості 2-х осіб;
- Представники органів державної влади (за згодою);
- Голова Ради та Президент НАКСУ за посадами.
При цьому, членом Комітету Програми компенсації від однієї кредитної спілки – учасниці Програми компенсації може бути лише одна особа.
6. Організаційною формою діяльності Комітету Програми компенсації є засідання, які проводяться за потребою, але не рідше ніж 1 раз на три місяці.
7. До компетенції Комітету Програми компенсації належить вирішення питань щодо:
- прийому та виключення учасників Програми компенсації, а також призупинення їх членства в Програмі;
- розгляду та погодження звітів про використання коштів Програми компенсації;
- прийняття рішення про розміщення тимчасово вільних коштів Програми компенсації;
- прийняття рішення про звернення до Ради НАКСУ про використання на здійснення виплат внесків (вкладів) членам кредитної спілки – учасника Програми компенсації коштів фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації;
- прийняття рішення про звернення до Ради НАКСУ про отримання Національною асоціацією кредиту на цілі надання коштів кредитним спілкам – учасницям Програми компенсації;
- призначення Уповноваженої особи для здійснення управління поточною діяльністю Програми компенсації в період між засіданнями Комітету Програми компенсації;
- розгляду звітів Уповноваженої особи про результати діяльності Програми компенсації в період між засіданнями Комітету Програми компенсації;
- визначення кандидатури для призначення Антикризового адміністратора Програми компенсації з подальшим її поданням Раді НАКСУ на затвердження;
- прийняття рішення про звернення до Ради НАКСУ щодо сплати всіма кредитними спілками – учасниками Програми компенсації додаткових незворотних внесків на покриття збитків фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації;
- вироблення рекомендацій для здійснення Програмою компенсації подальшої діяльності;
- звернення до відповідних органів управління НАКСУ з метою усунення виявлених в діяльності Програми компенсації недоліків.
8. Рішення на засіданнях Комітету Програми компенсації приймаються простою більшістю голосів членів Комітету Програми компенсації і є обов’язковими для виконання всіма кредитними спілками – учасниками Програми компенсації.
9. В період між засіданнями Комітету Програми компенсації провадження поточної діяльності Програми компенсації здійснює уповноважена особа, призначена Комітетом з числа членів Комітету - працівників Виконавчої дирекції НАКСУ.
10. До компетенції уповноваженої особи входить:
- прийом заяв від кредитних спілок на вступ до Програми компенсації;
- контроль за надходженням внесків від кредитних спілок – учасників Програми компенсації;
- поточний контроль фінансових потоків по кредитних спілках, щодо яких прийнято рішення про використання коштів Програми компенсації та коштів тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, на здійснення виплат внесків (вкладів) їх членам;
- підготовка засідань Комітету Програми компенсації;
- інформування учасників Програми компенсації про середній розмір портфелю вкладів кредитної спілки – члена НАКСУ;
- затвердження особи аудитора для здійснення аудиторської перевірки учасника Програми компенсації, стосовно якого Комітетом Програми компенсації має розглядатися рішення щодо звернення до Ради НАКСУ з питання використання коштів Програми компенсації та коштів тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, на здійснення виплат внесків (вкладів) членам такого учасника.
11. Питання щодо використання коштів фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників на здійснення виплат внесків (вкладів) членам кредитної спілки – учасника Програми компенсації відноситься до виключної компетенції Ради НАКСУ і не може бути делегованим уповноваженій особі чи Комітету Програми компенсації.
Стаття 4. Фінансовий фонд Програми компенсації
1. Кошти фінансового фонду Програми компенсації формуються за рахунок:
- вступних внесків кредитних спілок – членів НАКСУ;
- поворотних квартальних внесків учасників Програми компенсації;
- частини резервного капіталу НАКСУ в сумі 200 000 гривень;
- доходу отриманого від розміщення коштів фінансового фонду Програми на депозитному рахунку в банку;
- додаткових членських внесків, які сплачуються членами НАКСУ у випадку використання ними коштів Стабілізаційного фонду НАКСУ на цілі підтримки ліквідності;
- благодійної допомоги фізичних та юридичних осіб;
- додаткових незворотних внесків учасників Програми компенсації на покриття збитків фінансового фонду «Програми компенсації втрат вкладників» та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації.
Кошти фінансового фонду Програми компенсації є джерелом формування майна НАКСУ.
2. Розмір вступного внеску становить по 2,5 гривні на кожного з вкладників кредитної спілки – учасниці Програми компенсації станом на останню звітну дату, яка передує даті прийняття Комітетом Програми компенсації рішення про вступ кредитної спілки до Програми компенсації. Сплата вступного внеску здійснюється протягом 30 днів від дати прийняття Комітетом Програми компенсації рішення про вступ кредитної спілки до Програми компенсації. У разі порушення зазначеного строку кредитна спілка вважається такою, що не набула статусу учасника Програми компенсації. Вступний внесок при виході кредитної спілки – учасника з Програми компенсації їй не повертається.
3. Розмір поворотного квартального внеску становить:
- 0,01% від суми внесків (вкладів) членів на депозитні рахунки станом на останню звітну дату – для кредитних спілок – учасниць Програми компенсації, портфелі вкладів яких менше або дорівнюють десятикратному середньому розміру портфелю вкладів кредитної спілки – члена НАКСУ;
- 0,01% від десятикратного середнього розміру портфелю вкладів кредитної спілки – члена НАКСУ станом на останню звітну дату – для кредитних спілок – учасниць цієї Програми, портфелі вкладів яких більш ніж у десять разів перевищують середній розмір портфелю вкладів кредитної спілки – члена НАКСУ.
Інформування учасників Програми компенсації здійснюється щонайменше за десять днів до кінцевої дати сплати поворотних квартальних внесків. При цьому, розрахунок суми поворотного квартального внеску, який має бути сплачено учасником Програми компенсації здійснюється таким учасником самостійно.
При виході кредитної спілки – учасника з Програми компенсації повернення її поворотних квартальних внесків здійснюється протягом місяця від дати прийняття Комітетом Програми компенсації рішення про виключення такого учасника з Програми компенсації.
4. Метод визначення розміру додаткових незворотних внесків на покриття збитків встановлюється Статтею 9 цього Положення. При виході кредитної спілки – учасника з Програми компенсації додаткові незворотні внески на покриття збитків такому учаснику не повертаються.
5. В рамках Програми компенсації ведеться персоніфікований облік щодо вступних внесків, поворотних квартальних внесків та додаткових незворотних внесків на покриття збитків сплачених учасниками Програми компенсації.
Стаття 5. Участь в Програмі компенсації, права та обов’язки її учасників.
1. Набути статус учасника Програми компенсації може кредитна спілка – член Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка належним чином і в повному обсязі виконує вимоги „Положення про стабілізаційний фонд НАКСУ” та має Ліцензію на здійснення діяльності по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки.
2. Прийняття кредитної спілки до Програми компенсації та її виключення зі складу Програми компенсації провадяться на підставі письмової заяви такої кредитної спілки за рішенням Комітету Програми компенсації. При цьому, для набуття статусу учасника Програми компенсації кредитна спілка надає уповноваженій особі Програми компенсації Заяву про вступ до Програми компенсації за формою, яка міститься у додатку 1 до цього Положення. Також, при набутті та припиненні участі кредитної спілки в Програмі компенсації нею до заяви додається витяг з протоколу засідання Спостережної ради такої кредитної спілки із відповідним рішенням та засвідчена кредитною спілкою копія Ліцензії на здійснення діяльності по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки.
3. Кредитні спілка набуває статус учасника Програми компенсації після сплати нею вступного внеску.
4. Учасники Програми компенсації мають право:
- отримувати відповідно до визначених цим Положенням умов кошти Програми компенсації та кошти тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, на здійснення виплат своїм вкладникам;
- брати участь в управлінні справами Програми компенсації шляхом участі в Зборах учасників Програми компенсації, обирати та бути обраними до Комітету Програми компенсації;
- вносити пропозиції щодо Програми компенсації на розгляд органів Програми компенсації та НАКСУ;
- одержувати інформацію про діяльність Програми компенсації;
- вийти з учасників Програми компенсації в порядку передбаченому цим Положенням.
5. Учасники Програми компенсації зобов’язані:
- своєчасно і в повному обсязі сплачувати всі встановлені цим Положенням внески за умови дотримання вимог «Положення про Стабілізаційний фонд НАКСУ»;
- додержуватися вимог цього Положення та виконувати рішення органів Програми компенсації;
- надавати повну і достовірну інформацію щодо фінансового стану як власної кредитної спілки, так і інших кредитних спілок – учасниць Програми компенсації, яка може вплинути на рішення Комітету Програми компенсації та Ради НАКСУ;
- розміщувати у всіх приміщеннях, до яких мають доступ вкладники, та надавати загальним зборам своїх членів інформацію про умови компенсації втрат вкладників та виключення щодо здійснення виплат вкладникам передбачені Програмою компенсації;
- поінформувати вкладників своєї кредитної спілки під підпис про умови компенсації втрат вкладників та виключення щодо здійснення виплат вкладникам передбачені Програмою компенсації;
- інформувати вкладників своєї кредитної спілки про настання обставин, зазначених у Статті 8 цього Положення, зокрема, в. п. 1.5. Статті 8.
6. Несвоєчасна сплата поворотних квартальних внесків протягом двох кварталів підряд або несплата додаткових незворотних внесків на покриття збитків протягом строку, встановленого рішенням повноважного органу, призводить до тимчасового призупинення участі кредитної спілки в Програмі компенсації. Відновлення участі кредитної спілки в Програмі компенсації настає після здійснення такою кредитною спілкою сплати всіх необхідних внесків в повному обсязі.
7. Систематичне невиконання учасником Програми компенсації взятих на себе обов’язків щодо сплати внесків до Програми компенсації призводить до його виключення з Програми. Під систематичним невиконанням учасником Програми прийнятих на себе зобов’язань розуміється несплата поворотних квартальних внесків протягом трьох кварталів підряд. У разі систематичного невиконання учасником Програми компенсації взятих на себе обов’язків уповноважена особа Програми компенсації доводить інформацію з цього приводу до відома Комітету Програми компенсації на найближчому його засіданні для прийняття відповідного рішення.
Стаття 6. Використання коштів фінансового фонду «Програми компенсації втрат вкладників» та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації.
1. Кошти фінансового фонду Програми компенсації мають бути розміщені на депозитному рахунку в банку, який обирається згідно порядку визначеного Комітетом Програми компенсації. Процентні доходи, отримані від розміщення коштів фінансового фонду Програми компенсації приєднуються до коштів фінансового фонду Програми компенсації.
2. Використання коштів Програми компенсації втрат вкладників та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, на здійснення виплат внесків (вкладів) на депозитні рахунки членам кредитної спілки відбувається лише у разі, якщо заходи застосовані до кредитної спілки – учасниці Програми стабілізації та гарантування НАКСУ в рамках Стабілізаційної програми НАКСУ не призвели до відновлення можливості виконання учасником Програми компенсації своїх зобов’язань перед вкладниками такого учасника.
3. Процедура прийняття рішення про використання коштів Програми компенсації та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, на здійснення виплат вкладникам:
3.1. Учасник Програми компенсації та/або Виконавча дирекція НАКСУ, та/або кредитні спілки відповідного регіону з метою недопущення дестабілізації ситуації в регіоні подає(ють) звернення до Комітету Програми компенсації щодо розгляду питання про використання коштів Програми компенсації втрат вкладників та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, на здійснення виплат внесків (вкладів) на депозитні рахунки членам кредитної спілки – учасника Програми компенсації. При цьому, у разі отримання звернення від учасника Програми компенсації щодо отримання коштів в рамках компенсаційного компоненту безпосередньо таким учасником, зазначене звернення повинно містити згоду цієї кредитної спілки на проведення в ній аудиту за спеціальним завданням з боку особи аудитора, яку буде визначено уповноваженою особою Програми компенсації. До звернення додається витяг з рішення Спостережної ради кредитної спілки з цього приводу.
3.2. Уповноважена особа Програми компенсації за результатами отриманого звернення затверджує особу аудитора або ревізора для здійснення аудиту за спеціальним завданням (відповідно – незалежного або внутрішнього) учасника Програми компенсації, стосовно якого Комітетом Програми компенсації має розглядатися рішення щодо звернення до Ради НАКСУ з питання використання коштів Програми компенсації та коштів тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, на здійснення виплат внесків (вкладів) членам такого учасника. Метою здійснення аудиту за спеціальним завданням є виявлення фактичної ситуації в кредитній спілці, обсягу необхідних коштів з фінансового фонду Програми компенсації та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, (з урахуванням обмежень, встановлених Статтею 8 цього Положення), а також порядку їх надання.
3.3. У разі, якщо ініціатива звернення не належить безпосередньо учаснику Програми компенсації щодо якого має розглядатися питання про використання коштів Програми компенсації та коштів тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, на здійснення виплат внесків (вкладів) членам такого учасника, уповноважена особа Програми компенсації протягом 10 робочих днів інформує таку кредитну спілку (в особах правління, спостережної ради та ревізійної комісії) про отримане щодо неї звернення і направляє їй письмову пропозицію щодо здійснення аудиту за спеціальним завданням з боку визначеної особи аудитора. Проведення аудиту за спеціальним завданням здійснюється після отримання від такого учасника Програми компенсації письмової згоди цієї кредитної спілки на проведення в ній аудиту за спеціальним завданням з боку особи аудитора, яку буде визначено уповноваженою особою Програми компенсації. До такої письмової згоди додається витяг з рішення Спостережної ради кредитної спілки з цього приводу, а також, звернення такого учасника Програми компенсації щодо отримання коштів в рамках компенсаційного компоненту.
3.3. У разі здійснення аудиту за спеціальним завданням незалежним аудитором витрати на проведення аудиту покриваються за рахунок кредитної спілки. При цьому, в договорі між кредитною спілкою та незалежним аудитором має бути встановлено про надання завіреної аудитором копії аудиторського звіту за формою, погодженою з Програмою компенсації, уповноваженій особі Комітету Програми компенсації.
3.4. Аудиторський звіт протягом 30 днів після її завершення доводяться до відома кредитної спілки та уповноваженої особи Комітету Програми компенсації. При цьому, спостережна рада такої кредитної спілки на своєму найближчому, після проведення аудиту за спеціальним завданням, засіданні має ухвалити рішення щодо надання згоди на введення Антикризового адміністратора Програми компенсації, яке протягом 10 робочих днів подається уповноваженій особі Комітету Програми компенсації.
3.5. За результатами проведеного аудиту та у разі отримання від кредитної спілки згоди щодо введення Антикризового адміністратора Програми компенсації, Комітет Програми компенсації приймає рішення про визначення кандидатури Антикризового адміністратора та звернення до Ради НАКСУ щодо розгляду питання про використання коштів фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації.
3.6. Звернення Комітету Програми компенсації до Ради НАКСУ про використання коштів Програми компенсації втрат вкладників та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, на здійснення виплат внесків (вкладів) на депозитні рахунки членам кредитної спілки, подається Комітетом Програми компенсації до Ради НАКСУ разом із:
- зверненням учасника Програми компенсації щодо отримання коштів в рамках компенсаційного компоненту, до якого додається рішення спостережної ради такого учасника з цього приводу;
- рішенням спостережної ради учасника Програми компенсації щодо надання згоди на введення Антикризового адміністратора Програми компенсації;
- висновком фінансового департаменту НАКСУ щодо обсягу необхідних коштів з фінансового фонду Програми компенсації та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, (з урахуванням обмежень, встановлених Статтею цього Положення), а також порядку їх надання. Зазначений висновок готується на підставі аудиторського звіту, який до нього додається;
- рішенням Комітету Програми компенсації про визначення кандидатури Антикризового адміністратора Програми компенсації.
3.7. За результатами розгляду звернення Комітету Програми компенсації Рада НАКСУ приймає рішення про задоволення або про відмову у задоволенні звернення учасника Програми компенсації щодо отримання коштів в рамках компенсаційного компоненту. Підставами для відмови у задоволенні такого звернення є існуючі обмеження визначені Статтею 8 цього Положення. У разі прийняття Радою НАКСУ рішення про задоволення звернення учасника Програми компенсації та надання коштів фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, Рада НАКСУ також приймає рішення щодо суми зазначених коштів, порядку їх надання і повернення, строку на який вони надаються та призначення Антикризового адміністратора Програми компенсації.
3.8. Рішення Ради НАКСУ прийняте за результатами розгляду звернення учасника протягом 10 робочих днів з дати його ухвалення доводиться уповноваженою особою Програми компенсації до відома такого учасника та Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України (далі – Держфінпослуг).
3.9. На підставі ухваленого Радою НАКСУ рішення про задоволення звернення учасника Програми компенсації щодо отримання коштів в рамках компенсаційного компоненту:
3.9.1. за умови відсутності застосованого Держфінпослуг заходу впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації з боку Держфінпослуг спостережна рада такого учасника має розглянути і затвердити рішення про призначення Антикризового адміністратора Програми компенсації головою правління;
3.9.2. за умови наявності застосованого Держфінпослуг заходу впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації з боку Держфінпослуг Антикризовий адміністратор Програми компенсації набуває повноважень внаслідок його затвердження тимчасовим адміністратором відповідно до пункту 5 частини 1 статті 40, пункту 6 та 7 частини 1 статті 46, статті 47 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статті 26 Закону України "Про кредитні спілки", абзацу 6 підпункту 12 пункту 5 Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Указом Президента України від 04.04.2003 № 292.
3.10. Рішення Ради НАКСУ про задоволення звернення учасника Програми компенсації щодо отримання коштів в рамках компенсаційного компоненту набуває чинності з моменту призначення спостережною радою учасника Програми компенсації Антикризового адміністратора Програми компенсації головою правління, або з моменту призначення тимчасовим адміністратором з боку Держфінпослуг призначеної рішенням Ради НАКСУ особи.
3.11. За наявності підстави щодо набуття повноважень Антикризовим адміністратором Програми компенсації (відповідне рішення спостережної ради учасника або Розпорядження Держфінпослуг) між учасником Програми компенсації та НАКСУ укладається Договір, відповідно до якого, зокрема, надаються кошти фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації (далі – Договір між учасником та НАКСУ). Договір між учасником та НАКСУ підписується з боку такого учасника – Антикризовим адміністратором, з боку НАКСУ – Президентом НАКСУ після отримання письмового погодження з боку уповноваженої особи. Графік надання коштів, а також, графік їх повернення визначається в кожному випадку окремо за погодженням з Антикризовим адміністратором Програми компенсації за умови виконання рішень прийнятих Радою НАКСУ з приводу зазначеного учасника.
4. Порядок використання коштів фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації:
4.1. Кошти фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації надаються учаснику Програми компенсації на поворотній основі.
4.2. Кошти фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, отримані учасником Програми компенсації відповідно до Договору між учасником та НАКСУ використовуються виключно на здійснення таким учасником виплати внесків (вкладів) своїм членам в межах та з урахуванням обмежень, встановлених Статтею 8 цього Положення.
4.3. Повернення коштів отриманих з фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, здійснюється згідно графіка затвердженого Договором між учасником та НАКСУ за рахунок повернення кредитів членами учасника Програми компенсації, а також, інших коштів учасника отриманих за результатами провадження ним статутної діяльності.
Стаття 7. Антикризовий адміністратор Програми компенсації.
1. Антикризовим адміністратором Програми компенсації може бути працівник НАКСУ або незалежний експерт (за договором), які мають:
- за умови відсутності застосованого Держфінпослуг заходу впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації з боку Держфінпослуг – кваліфікаційне свідоцтво, що підтверджує проходження підвищення кваліфікації відповідно до Професійних вимог до керівників та головних бухгалтерів фінансових установ, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 13.07.2004 № 1590 (z 0955-04), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 02.08.2004 за № 955/9554 (із змінами);
- за умови наявності застосованого Держфінпослуг заходу впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації з боку Держфінпослуг – сертифікат Держфінпослуг на право здійснення тимчасової адміністрації фінансової установи.
2. Антикризовим адміністратором Програми компенсації не може бути особа, яка:
- є членом учасника щодо якого прийнято рішення про призначення Антикризового адміністратора Програми компенсації;
- має судимість, не погашену і не зняту у встановленому законом порядку, або є обвинуваченою по кримінальній справі;
- не виконала своїх зобов'язань перед будь-якою фінансовою установою.
3. Антикризовий адміністратор Програми компенсації є підзвітним Раді НАКСУ та Комітету Програми компенсації.
4. Оплата праці Антикризового адміністратора Програми компенсації здійснюється НАКСУ в рамках затвердженого Радою НАКСУ бюджету.
5. Антикризовий адміністратор Програми компенсації:
- без доручення представляє учасника Програми компенсації та діє від його імені;
- представляє учасника Програми компенсації у його відносинах з державою, іншими юридичними та фізичними особами;
- укладає договори та інші правочини від імені учасника Програми компенсації, підписує доручення на провадження дій від імені такого учасника;
- розпоряджається майном учасника Програми компенсації в порядку та у межах, визначених його статутом;
- забезпечує виконання Договору між учасником та НАКСУ;
- займається поверненням проблемних кредитів учасника Програми компенсації, в тому числі за допомогою спеціалізованих установ.
6. Антикризовий адміністратор Програми компенсації не має права:
- приймати прямо або опосередковано будь-які послуги, подарунки та інші цінності від осіб, зацікавлених у здійсненні будь-яких дій, пов'язаних з призначенням Антикризового адміністратора;
- використовувати або дозволяти використовувати майно, яке Антикризовий адміністратор має право контролювати, у своїх інтересах або в інтересах третіх осіб;
- приймати зобов'язання від імені НАКСУ без її письмового дозволу;
- розголошувати службову інформацію, якщо це не пов'язано з виконанням функцій Антикризового адміністратора Програми компенсації.
Стаття 8. Обмеження, щодо використання коштів фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації.
1. Кошти фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, не надаються:
1.1. кредитним спілкам, які не є учасниками Програми компенсації, а також кредитним спілкам, які тимчасово зупинили членство в Програмі компенсації в зв’язку з несплатою внесків;
1.2. якщо учасник відмовився від проведення аудиторської перевірки або в ході її проведення не надав інформації щодо розміру вкладів членів органів управління, та/або інформації щодо наявності у вкладників або їх близьких родичів заборгованості за кредитами;
1.3. за умови відмови учасника Програми компенсації у призначенні Антикризового адміністратора Програми компенсації головою правління такого учасника;
1.4. у разі, якщо відкрито провадження у справах за підозрою шахрайства, зловживань, тощо щодо членів органів управління та/або працівників учасника Програми компенсації;
1.5. для здійснення виплати вкладникам, вклади яких на депозитні рахунки залучено в період дії застосованих з боку Держфінпослуг заходів впливу у вигляді:
- тимчасового зупинення дії Ліцензії на здійснення діяльності по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки (далі – Ліцензія);
- анулювання Ліцензії;
- анулювання Ліцензії у зв’язку із виключенням учасника з Державного реєстру фінансових установ
або після закінчення строку дії Ліцензії.
2. За рахунок коштів фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, не повертаються:
- Суми внесків членів учасника Програми компенсації до капіталу такого учасника;
- Суми процентів, нарахованих на вклади (внески) членів учасника на депозитні рахунки;
- Суми внесків вкладів членів учасника на блокований рахунок.
- Частина вкладів (внесків) члена учасника Програми компенсації на депозитні рахунки, що перевищує максимальну гарантовану суму, визначену Статтею 1 цього Положення.
3. За рахунок коштів фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, не повертаються внески (вклади) на депозитні рахунки членів учасника Програми компенсації, які були членами органів управління, які діяли на момент призначення Антикризового адміністратора Програми компенсації, зокрема:
- членів спостережної ради учасника Програми компенсації,
- членів ревізійної комісії учасника Програми компенсації,
- членів правління учасника Програми компенсації,
- членів кредитного комітету учасника Програми компенсації.
4. За рахунок коштів фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, не повертаються вклади (внески) на депозитні рахунки членів учасника Програми компенсації, які особисто (або їх близькі родичі) станом на момент призначення Антикризового адміністратора Програми компенсації, або станом на момент виплати мали заборгованість за кредитами.
Стаття 9. Порядок покриття збитків фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації.
1. У разі неспроможності учасника Програми компенсації повернути кошти фінансового фонду Програми компенсації та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, отримані таким учасником на здійснення виплати вкладів своїм членам згідно Договору між учасником та НАКСУ зазначені кошти за рішенням Ради НАКСУ визнаються збитком фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації (далі – збитки фінансових фондів).
2. Якщо сума збитків фінансових фондів менше суми коштів фінансового фонду Програми компенсації отриманих на неповоротній основі, то зазначені збитки погашаються за рішенням Ради НАКСУ. При цьому, внаслідок погашення таких збитків відбувається зменшення розміру фінансового фонду Програми компенсації, яке здійснюється шляхом зменшення окремих складових цього фонду сформованих за рахунок наведених нижче джерел у наступній черговості:
2.1. благодійна допомога фізичних та юридичних осіб;
2.2. доход отриманий від розміщення неповоротної частини коштів фінансового фонду Програми компенсації на депозитному рахунку в банку;
2.3. частина резервного капіталу НАКСУ в сумі 200 000 гривень;
2.4. додаткові членські внески, які сплачуються членами НАКСУ у випадку використання ними коштів Стабілізаційного фонду НАКСУ на цілі підтримки ліквідності;
2.5. вступні внески учасників Програми компенсації.
3. За умови недостатності коштів фінансового фонду Програми компенсації зазначених в пункті 2 цієї Статті, приймається рішення про сплату учасниками Програми компенсації додаткових незворотних внесків на покриття збитків фінансових фондів. При цьому, рішення про сплату додаткових незворотних внесків на покриття збитків приймається Радою НАКСУ у разі, якщо загальна сума збитку знаходиться в межах трикратного розміру фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників. В інших випадках рішення про сплату додаткових незворотних внесків на покриття збитків приймається Зборами учасників Програми компенсації.
4. Визначення розміру додаткового незворотного внеску окремого учасника Програми компенсації на покриття збитків здійснюється наступним чином:
4.1. Визначається сума непокритого збитку (СНЗ) шляхом зменшення загальної суми збитків фінансових фондів на суму неповоротної частини фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників за виключенням процентного доходу отриманого фінансовим фондом Програми компенсації втрат вкладників від розміщення поворотних квартальних внесків учасників на депозитному рахунку в банку.
4.2. В розрізі кожного учасника Програми компенсації здійснюється розрахунок розміру процентного доходу отриманого фінансовим фондом Програми компенсації втрат вкладників від розміщення його поворотних квартальних внесків на депозитному рахунку в банку – процентний дохід учасника (ПДУ).
4.3. Визначається сума непокритого збитку пропорційна портфелю вкладів учасника Програми компенсації (НЗУ) як добуток портфелю вкладів учасника Програми компенсації (ПВУ) та суми непокритого збитку (СНЗ) розділений на загальний портфель вкладів учасників (ЗПВ). Тобто,

При цьому, для учасників Програми компенсації, портфелі вкладів яких більш ніж у десять разів перевищують середній розмір портфелю вкладів кредитної спілки – члена НАКСУ, для розрахунку використовується десятикратний розмір середнього портфелю вкладів кредитної спілки – члена НАКСУ.
4.4. Визначається додатковий незворотній внесок учасника на покриття збитків Програми компенсації (ДВУ) як сума непокритого збитку пропорційного портфелю вкладів учасника Програми компенсації за вирахуванням процентного доходу отриманого від розміщення її поворотних квартальних внесків на депозитному рахунку в банку. Тобто,

Стаття 10. Результати запровадження Програми компенсації.
1. Результати виконання Договору між учасником та НАКСУ розглядаються на кожному засіданні Комітету Програми компенсації та Ради НАКСУ.
2. У разі закінчення або дострокового розірвання Договору між учасником та НАКСУ Радою НАКСУ за поданням Комітету Програми компенсації має бути розглянуто питання щодо фінансового стану учасника в частині визнання за доцільне здійснення учаснику пропозиції щодо:
- відновлення фінансової стабільності учасника, в тому числі за допомогою Стабілізаційного фонду НАКСУ;
- приєднання учасника до іншої спілки;
- ліквідації учасника.
3. Прийняте Радою НАКСУ рішення з приводу зазначених в п. 2 цієї Статті пропозицій має бути направлено до спостережної ради та ревізійної комісії учасника протягом 10 днів з дати його ухвалення. При цьому, повернення учасником коштів отриманих з фінансового фонду Програми компенсації та коштів з тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації за будь-яких обставин має відбуватися відповідно до вимог Договору між учасником та НАКСУ.
Стаття 11. Додаткові джерела фінансування Програми компенсації.
1. Якщо кошти фінансового фонду Програми компенсації, є недостатніми для здійснення виплати вкладникам, Рада НАКСУ може прийняти рішення про отримання Національною асоціацією кредитних спілок України кредиту, кошти якого спрямовуються на надання поворотної фінансової допомоги в рамках Програми компенсації.
2. Повернення кредиту здійснюється як за рахунок повернення коштів учасниками, які отримали поворотну фінансову допомогу в рамках Програми компенсації, відповідно до графіку повернення, так і за рахунок надходження чергових членських внесків від учасників Програми компенсації.
3. Проценти за отриманим кредитом погашаються за рахунок незворотної частини коштів фінансового фонду Програми компенсації.
Стаття 12. Конфлікт інтересів.
1. Член Комітету Програми компенсації, за наявності конфлікту інтересів при прийнятті Комітетом Програми компенсації рішення про винесення на засідання Ради НАКСУ питання щодо надання коштів на виплату внесків (вкладів) на депозитні рахунки членам учасника програми компенсації, повинен повідомити Комітет Програми компенсації про наявність такого конфлікту і не приймати участі в розгляді цього питання і прийнятті рішення.
Наявність конфлікту інтересів має бути висвітлена в протоколі засідання Комітету Програми компенсації.
Стаття 13. Ліквідація Програми компенсації. Порядок розрахунків з членами Програми компенсації.
1. Програма компенсації може бути ліквідована в наступних випадках:
1.1. У випадку створення Державної Програми гарантування вкладів членів кредитних спілок за участі в ній кредитних спілок, які залучають вклади (внески) на депозитні рахунки. При цьому, поворотні внески учасників Програми компенсації повертаються їм, або, за їх заявою можуть бути спрямовані повністю, або частково до Державної програми гарантування вкладів членів кредитних спілок.
1.2. За рішенням Конференції НАКСУ або Зборів учасників Програми компенсації про ліквідацію Програми компенсації втрат вкладників в зв’язку з недоцільністю її існування, або у випадку створення на її базі окремої гарантійної установи.
2. З моменту прийняття рішення про ліквідацію Програми компенсації фінансування за всіма договорами, які передбачали поступове повернення вкладів припиняється.
3. За всіма діючими на момент ліквідації Програми компенсації договорами складається узгоджений графік повернення коштів.
4. Всі кошти фінансового фонду Програми компенсації втрат вкладників та тієї частини Стабілізаційного фонду НАКСУ, яка сформована учасниками Програми компенсації, які на момент прийняття рішення про ліквідацію Програми компенсації знаходяться в кредитних спілках мають бути повернути на розрахунковий рахунок НАКСУ в строки, обумовлені діючими договорами, але не пізніше 12 місяців з дати ліквідації Програми компенсації.
5. Повернення коштів учасникам Програми компенсації відбувається за графіком, затвердженим Радою НАКСУ за поданням Комітету Програми компенсації.
6. Рішення про використання коштів, що залишилися після повернення поворотних членських внесків членам Програми компенсації приймається Зборами учасників Програми компенсації.