<<< повернутися | обговорити на форумі >>

 
ПРОЕКТ



ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ _______________________________________________________


РОЗПОРЯДЖЕННЯ

2005 року                            м. Київ                                  №______

  Про      внесення     змін    до
розпорядження    Державної
комісії з регулювання ринків
фінансових  послуг  України
від   16.01.2004   № 7

 

 Відповідно до пункту 4 частини першої статті 28 Закону України „Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг”, підпункту 11 пункту 4 Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Указом Президента України від 04.04.2003 № 292, з метою забезпечення стабільної діяльності кредитних спілок та захисту прав споживачів фінансових послуг Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України (далі - Держфінпослуг) ПОСТАНОВИЛА:

 1. Унести до розпорядження Держфінпослуг від 16.01.2004 № 7 „Про затвердження  Положення про критерії та фінансові нормативи діяльності кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.02.2004 за № 148/8747, такі зміни:
  1.1. Назву розпорядження викласти в такій редакції: ”Про затвердження Положення про фінансові нормативи діяльності кредитних спілок  та об’єднаних кредитних спілок”.
  1.2. Пункт 1 розпорядження викласти в такій редакції: „Затвердити Положення про фінансові нормативи діяльності кредитних спілок та об’єднаних кредитних спілок (додається).”

2. Затвердити Зміни до Положення про критерії та фінансові нормативи діяльності кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 16.01.2004 № 7, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.02.2004 за № 148/8747(далі - Зміни), що додаються.

3. Юридичному департаменту (Чурсін О.В.) разом з Департаментом нагляду за кредитними установами (Оленчик А.Я.) забезпечити подання цього розпорядження до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.

4. Контроль за виконанням розпорядження покласти на члена Комісії – директора департаменту нагляду за кредитними установами Оленчика А.Я.

5. Це розпорядження набирає чинності через 10 днів після його державної реєстрації, крім пунктів 9 та 10 Змін, які набирають чинності з 1 січня 2008 року.

 Голова Комісії                                                                               В. Суслов


Протокол  № ______засідання Комісії
  від ________2005
    

 

 

 

 
Затверджено
Розпорядження Державної Комісії
з регулювання ринків фінансових
послуг України
від _____________________
№______________________

       ЗМІНИ
ДО ПОЛОЖЕННЯ ПРО КРИТЕРІЇ ТА ФІНАНСОВІ НОРМАТИВИ ДІЯЛЬНОСТІ КРЕДИТНИХ СПІЛОК  ТА ОБ’ЄДНАНИХ КРЕДИТНИХ СПІЛОК

 1. Назву Положення  викласти в такій редакції:

"Положення про фінансові нормативи діяльності кредитних спілок  та об’єднаних кредитних спілок".

 2. В абзаці другому пункту 1.1 слова "критерії та"  виключити.

 3. У пункті 1.2:

3.1. Абзац четвертий доповнити словами „та є умовою набуття членства в  кредитній спілці”.

3.2. Абзац п’ятий  викласти в такій редакції:
„обов'язковий пайовий внесок - обов’язковий зворотний внесок, що вноситься особою одноразово при її вступі до кредитної спілки та є умовою набуття членства в  кредитній спілці;”.

3.3.Абзац шостий викласти в такій редакції:
  „додатковий пайовий внесок - необов'язковий або обов’язковий зворотний внесок члена кредитної спілки, режим залучення якого визначається положенням про фінансове управління кредитною спілкою або іншим внутрішнім положенням.
3.4. Абзац восьмий викласти в такій редакції:

 „цільовий внесок у додатковий капітал - необов’язковий або обов’язковий зворотній внесок цільового призначення члена кредитної спілки, який формує додатковий капітал кредитної спілки.
3.5. У абзаці десятому слова „благодійної діяльності” замінити словом: „благодійництва”.

3.6. Абзац одинадцятий  викласти в такій редакції:

 „регулятивний капітал (власні кошти) –  капітал, який складається з резервного капіталу, обов’язкових  пайових внесків,  додаткових пайових та  цільових внесків членів кредитної спілки в додатковий капітал, які є  обов’язковими для внесення всіма членами кредитної спілки та є умовами членства в кредитній спілці,  благодійних внесків фізичних та юридичних осіб в додатковий капітал, нерозподіленого доходу.”

3.7. Доповнити пункт новим абзацом двадцятим такого змісту:
„внески (вклади) на депозитні рахунки з невизначеним строком залучення - кошти  в готівковій або безготівковій формі, внесені до кредитної спілки  її членами на договірних умовах, без визначення  фіксованої дати повернення”.
  У зв’язку з цим абзац двадцятий вважати абзацом двадцять першим.
 
  4. Підпункт 2.1.3 пункту 2.1 викласти в такій редакції:
„2.1.3. Режим залучення додаткових пайових внесків встановлюється положенням про фінансове управління кредитною спілкою або іншим внутрішнім положенням.
Підставою для повернення добровільного додаткового пайового внеску є припинення членства у кредитній спілці. За письмовою заявою члена кредитної спілки добровільні додаткові пайові внески можуть бути повернені або спрямовані на погашення кредиту за умови дотримання кредитною спілкою нормативів достатності капіталу та платоспроможності кредитної спілки.
Рішенням загальних зборів, за умови, якщо така можливість передбачена статутом кредитної спілки, може бути встановлена обов’язковість внесення всіма членами кредитної спілки із визначеною періодичністю певної суми додаткового пайового внеску, який повертається виключно при виході з кредитної спілки. Рішення про внесення обов’язкового додаткового пайового внеску може бути прийняте не частіше, ніж один раз протягом календарного року. При прийнятті рішення про залучення обов’язкового додаткового пайового внеску кредитна спілка не має права встановлювати гарантований відсоток доходності на обов’язкові додаткові пайові внески, та гарантувати повернення обов’язкового додаткового пайового внеску в будь – який проміжок часу, крім випадків виходу з членів кредитної спілки. Обов’язковий додатковий пайовий внесок залучається на бездоговірній основі.”

 5. Підпункт 2.1.4 пункту 2.1  викласти в такій редакції:
„2.1.4. За підсумками фінансового року нерозподілений доход, що залишається у розпорядженні кредитної спілки, розподіляється між членами кредитної спілки пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів) у порядку, визначеному загальними зборами кредитної спілки.  Крім цього, на додаткові пайові внески  може  нараховуватись протягом року, за підсумками роботи за квартал, плата (проценти) в порядку визначеному загальними зборами членів  кредитної спілки. Нарахування плати (процентів) на додаткові пайові внески за підсумками роботи за квартал здійснюється шляхом розподілу між членами  нерозподіленого доходу пропорційно розміру їх внесків.
Умови залучення, повернення додаткових пайових внесків та умови нарахування  плати (процентів) за підсумками роботи за квартал або розподілу нерозподіленого доходу за підсумками фінансового року на ці внески є однаковими для всіх членів кредитної спілки.
Пайовий капітал є власністю кредитної спілки.”

6.Пункт 2.1.6 доповнити абзацом другим такого змісту;

 Рішенням загальних зборів, за умови, як що така можливість передбачена статутом кредитної спілки, може бути встановлена обов’язковість внесення всіма членами кредитної спілки з визначеною періодичністю певної суми цільового внеску членів кредитної спілки в додатковий капітал, який повертається виключно при виході з кредитної спілки. Рішення про внесення обов’язкового цільового внеску в додатковий капітал може бути прийняте не частіше ніж один раз протягом календарного року. При прийнятті рішення про залучення обов’язкового цільового  внеску в додатковий капітал кредитна спілка не має права гарантувати повернення обов’язкового цільового  внеску в додатковий капітал в будь – який проміжок часу, крім випадків виходу з членів кредитної спілки. Обов’язковий цільовий внесок в додатковий капітал залучається на бездоговірній основі.”

 
  7. Абзац другий підпункту 2.2.2 пункту 2.2 після слів „сумарних активів” доповнити словами „та суми залишку зобов’язань членів кредитної спілки перед третіми особами за якими кредитна спілка виступає поручителем.”

 8. Підпункт 2.2.2 пункту 2.2 доповнити абзацом  такого змісту:
„Суми залишку зобов’язань членів кредитної спілки перед третіми особами, за якими кредитна спілка виступає поручителем, зважується за ступенем ризику 100 відсотків.”

 9. Підпункт 2.2.3 пункту 2.2 викласти в такій редакції:
„2.2.3. Резервний капітал  кредитної  спілки  формується за графіком, передбаченим у положенні про фінансове управління кредитної спілки, до моменту досягнення ним  не менше як 15 відсотків від суми активів та суми залишку зобов’язань членів кредитної спілки перед третіми особами за якими кредитна спілка виступає поручителем, зважених на ризик кредитної  спілки.”

 10. Підпункт 2.2.4. пункту 2.2. викласти в такій редакції:
„2.2.4. Кредитна спілка може здійснювати нарахування плати (процентів) на додаткові пайові внески за підсумками роботи за квартал або розподіляти нерозподілений дохід за підсумками фінансового року на пайові внески лише за умови досягнення нормативу коефіцієнта платоспроможності та за умови дотримання нормативу прибутковості.”
 
  11. У підпункті 3.1.1 пункту 3.1 слова „за винятком капіталу, сформованого за рахунок додаткових пайових внесків” вилучити.

 12. Підпункт 3.1.4 пункту 3.1 вилучити у зв’язку з чим підпункт 3.1.5 вважати підпунктом 3.1.4, виклавши його в такій редакції:
 
„3.1.4. Сума залишку за наданими кредитами членам кредитної спілки  не може буди меншою ніж 60 відсотків від суми активів”.

 13. Пункт 3.1 доповнити підпунктом 3.1.5 в такій редакції:

„3.1.5. Кредитна спілка не має права здійснювати залучення коштів від членів кредитної спілки у разі наявності у неї співвідношення меншого ніж 100 процентів сум нарахованих процентів за внесками (вкладами) членів кредитної спілки на депозитні рахунки та на додаткові пайові внески до суми нарахованих доходів за кредитами, наданими членам кредитної спілки.”

 14. Підпункт 3.2.1 пункту 3.2 викласти в такій редакції:

 „3.2.1. Максимальний залишок за  наданими кредитами одного члена кредитної спілки не може перевищувати  20 відсотків від капіталу кредитної спілки на день надання кредиту.”

 15. Пункт 3.2  доповнити підпунктами 3.2.5 та 3.2.6 такого змісту:

 „3.2.5. Загальна сума внесків кредитної спілки до капіталу об’єднаної кредитної спілки, внесків до капіталу кооперативного банку, внесків до капіталу бюро кредитних історій (юридичної особи, виключною діяльністю якої є збір, зберігання, використання інформації, яка складає кредитну історію) та грошових коштів, розміщених у державних цінних паперах, не  може  перевищувати 50 відсотків від загального капіталу кредитної спілки.

 3.2.6. Суми залишку зобов’язань членів кредитної спілки перед третіми особами, за якими кредитна спілка виступає поручителем, не може перевищувати суму регулятивного капіталу (власних коштів).”

 16. У підпункті 3.3.2 пункту 3.3 слова „благодійну діяльність” замінити словом „благодійництво”.

 17. У підпункті 4.1.1 пункту 4.1 слова „з невизначеним строком залучення” замінити словами „до запитання”.

 18. Підпункт 4.2.1 пункту 4.2 викласти в такій редакції:

 „4.2.1. Норматив короткострокової ліквідності визначається як співвідношення ліквідних активів з початковим терміном погашення до одного року до короткострокових зобов'язань з початковим терміном погашення до одного року. Початковим терміном погашення вважається строк, на який укладався договір до внесення будь – яких змін та доповнень до нього”.

 19. Підпункт 5.1.4 пункту 5.1. доповнити  абзацом такого змісту:

„У разі внесення змін до планового графіку платежів, що підтверджується відповідним договором, планова заборгованість обраховується з урахуванням встановлених нових планових дат платежів.”

 20. У підпункті 5.2.4 пункту 5.2. слова „загальних зборів членів” замінити словами „спостережної ради”.

 21. Доповнити Положення новим розділом 6 такого змісту:

 Розділ 6
Порядок розрахунку суми доходу, яка може
розподілятися на додаткові пайові членські внески

 6.1. Розрахунок суми доходу, яка розподіляється на додаткові пайові членські внески, визначається з дотриманням умови, що доходність додаткових пайових членських внесків не має перевищувати більш ніж у два рази середньозважену процентну ставку доходності внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки за їх наявності та здійснюється за формулою:
                   ПД * 2 *СД
∑ ДП  = ------------------------
                     365*100
де:
ПД – за  гальна сума пайоднів за звітний рік, що визначається шляхом добутку наявних пайоднів у кожного члена кредитної спілки розрахованих  множенням суми пайових внесків на фактичну кількість днів фактичного перебування цих внесків в кредитній спілці.
∑ ДП – максимально можлива сума нерозподіленого доходу, яка  може бути розподілена на додаткові пайові членські внески;
СД – середньозважена процентна ставка доходності внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки.
  6.2. Визначення середньозваженої процентної ставки доходності внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки за звітний рік здійснюється за формулою:
             
              ∑ П
  СД = -------------------- * 100 ,
               Дср
де:
∑ П – сума процентів, нарахованих за внесками (вкладами) членів кредитної спілки на депозитні рахунки за звітний рік;

Дср – середня сума внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки за звітній рік;
Середня сума внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки за звітній рік розраховується як середня хронологічна  за формулою:  

 X1                  Xn
       ---- + X2 + ... + ----
          2                      2
Дср = ---------------------------
                    n - 1                 

де:
х – сума внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки на кінець періоду.
6.3. Незалежно від прийнятого порядку нарахування плати (процентів) на додаткові пайові внески за підсумками роботи за квартал або розподілу нерозподіленого доходу за підсумками фінансового року на пайові внески  розрахунок суми доходу, яка розподіляється на додаткові пайові членські внески, контроль за дотриманням умови, що доходність додаткових пайових членських внесків не має перевищувати більш ніж у два рази середньозважену процентну ставку доходності внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки за їх наявності, здійснюється кредитною  спілкою за підсумками звітного фінансового року.”
  У зв’язку з цим розділ 6 вважати розділом 7, а пункти 6.1 – 6.5 відповідно пунктами 7.1 – 7.5.

Член комісії –
Директор департаменту
нагляду за кредитними установами                                   А.Я. Оленчик

 

 

 

Аналіз регуляторного впливу


  Зміни до розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових  послуг  України   „Про затвердження  Положення про критерії та фінансові нормативи діяльності кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок” від   16.01.2004   № 7(далі – Зміни),  зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.02.2004 за № 148/8747, розроблені Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України (далі  – Держфінпослуг).

 1. Визначення  проблеми, яку буде розв’язано шляхом  державного регулювання
 
  Зміни розроблені з метою забезпечення стабільної діяльності кредитних спілок та захисту прав споживачів та відповідно до пункту 4 частини 1 статті 28 та статті 29 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статей 20, 21 Закону України "Про кредитні спілки", підпунктів 11, 12, 36 пункту 4 Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Указом Президента України від 04.04.2003 N 292.
    
  2. Обґрунтування прийняття регуляторного акта
  Зазначений регуляторний акт призначений для забезпечення стабільної діяльності кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок, своєчасного виконання ними зобов'язань перед своїми членами, а також запобігання можливим втратам капіталу через ризики, що притаманні діяльності кредитних спілок.

 3.  Визначення  очікуваних результатів  прийняття  регуляторного акта
  Запровадження зазначених Змін дозволить удосконалити  забезпечення стабільної діяльності кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок, а також  своєчасного виконання ними зобов'язань перед своїми членами та запобігання можливим втратам капіталу через ризики, що притаманні діяльності кредитних спілок.

 4. Визначення цілей державного регулювання
  Метою державного регулювання є забезпечення стабільної діяльності кредитних спілок та захисту прав споживачів.
  Альтернативних способів досягнення встановленої мети немає.
   
 5.   Аргументування   переваги   обраного   способу   досягнення встановлених цілей
 Прийняття зазначених Змін є єдиним способом досягнення встановлених цілей.

6. Описання  механізму  і заходів, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми шляхом прийняття регуляторного акта
  Цим регуляторним актом буде удосконалено забезпечення стабільної діяльності кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок, своєчасного виконання ними зобов'язань перед своїми членами, а також запобігання можливим втратам капіталу через ризики, що притаманні діяльності кредитних спілок.

 7. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта
          Очікуванні  наслідки дії Змін не передбачають нанесення шкоди учасникам ринку кредитних спілок.
     Контроль за дотриманням Змін є складовою частиною державного  регулювання та нагляду за діяльністю кредитних спілок та здійснюється Держфінпослуг.
     Реалізація Змін не потребує додаткових матеріальних та фінансових  витрат із Державного бюджету України.
   
  8. Оцінка впровадження та виконання вимог регуляторного акта   
  Прийняття запропонованого регуляторного акта надасть змогу забезпечити стабільну діяльності кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок, своєчасного виконання ними зобов'язань перед своїми членами, а також запобігання можливим втратам капіталу через ризики, що притаманні діяльності кредитних спілок.
 
  9.  Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта
    Немає.

 10. Обґрунтування строку дії регуляторного акта
  Обмеження строку дії Змін немає. Строк дії Змін – відповідно до законодавства після державної реєстрації у Міністерстві юстиції України.
   
  11. Визначення показників результативності регуляторного акта
 Надходжень до державного та місцевого бюджетів, що пов’язані з дією запропонованих Змін, не передбачається.
  Дія регуляторного акта поширюється на всі кредитні спілки.
  Витрати  коштів і часу, що пов’язані з виконанням регуляторного акта, у кредитних спілок не передбачено.
  Рівень поінформованості кредитних спілок з основних положень  регуляторного акта високий.
       
  12.  Визначення  заходів, за допомогою яких  здійснюватиметься відстеження результативності регуляторного акта
     За дотриманням вимог Змін здійснюватиметься постійний контроль Департаментом нагляду за кредитними установами Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України. 
   
    Аналіз   регуляторного  впливу  підготовлено  Департаментом нагляду за кредитними установами Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України (м. Київ-001, вул. Б.Грінченка, 3, тел. 234-72-39).


Голова Комісії                                                                                В. Суслов

 

 

 


<<< повернутися | обговорити на форумі >>